110 éves a Ford T-modell

📺 Harley kiszimatolta a kábítószert
2018-10-06
📺 A balesetveszélyes platánfákra panaszkodtak a gerizdesiek – kivágni, csonkolni nem fogják őket, de ritkítani igen
2018-10-06

1908. október 1-jén került piacra a detroiti Ford Motor Company világhírű autója, a híres Ford T-modell, melynek egyik megalkotója a makói Galamb József volt. A modellből 15 millió darabot gyártottak 1927 októberéig és a 20. század autójának is megválasztották.

Amikor Henry Ford megalapította vállalatát, a Ford Motor Companyt, a világ útjain még körülbelül csak 200 000 gépkocsi közlekedett. Ekkor az autó ritka luxuscikknek számított, s ezeket egyéni kívánságra, egyedi alkatrészekből szerelték össze, így a javításuk nehézkes és nagyon költséges volt. 1908-tól, gyökeres változást hozva, a T-modell tette népszerűvé az autózást Amerikában. Az első sorozatgyártású Bádog Böskét 1908. augusztus 12-én gyártották le. A T-modell volt az első autó, aminek a tömeggyártása mozgó futószalagon, tipizált, csereszabatos alkatrészekkel készült, és piacként a középréteget célozta meg.

A T-modell orrában egy 2,9 literes, soros, négyhengeres motor helyezkedett el. Teljesítménye 20 LE (15 kW) volt, a végsebessége 64–72 km/h. A hivatalos források szerint a T-modell fogyasztása 11–18 liter/100 km körül alakult. A motor nem csak benzinnel, hanem petróleummal és etilalkohollal is képes volt működni.

Egy Ford a makói lerakatban, a Deák Ferenc utcai műhelyben

A jármű 38 literes üzemanyagtartályát az első ülés alá, a vázra szerelték. Mivel Ford inkább a gravitációra, semmint üzemanyag-szivattyúra bízta az üzemanyag porlasztóba való eljutását, a T-modell nem volt képes meredekebb emelkedőkre felmenni.

A T-modell hátsókerék-meghajtású volt. A váltóműve három sebességű bolygóműves váltónak volt meghirdetve, de a mai szaknyelv kétsebességesnek nevezi, hisz a harmadik sebesség a hátramenet volt. A Galamb József által tervezett bolygóműves váltót a 19 évig tartó gyártás során nem kellett módosítani. A kerekek fából készültek. 1926-ban és 1927-ben hegesztett acélküllőket is lehetett rendelni.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.