Hirdetés
Becsült olvasási idő: 2 perc

Kívánom, hogy feltalálókban, újítókban gazdag történelmünk, benne Galamb József élete formálja fiataljaink identitását. Érdemes hosszú távon Magyarországon hasznosítani az itthon és külföldön megszerzett tudást. Mindehhez a kormány a maga eszközeivel minden támogatást megad – fogalmazott Dr. Danku Csaba, az Emberi Erőforrások Minisztériumának helyettes államtitkára a Ford-fal átadásán. A felújított egykori Galamb-műhely falát másfél év csúszással adták át péntek délelőtt.

Dr. Danku Csaba kifejtette: Galamb József mert nagyot álmodni és ezt tehetséggel, szorgalommal megvalósította. – Napjainkban is egyre-másra hallunk fiatal tehetségek kiemelkedő eredményeiről. Magyarország kormánya az elmúlt esztendőkben számos intézkedéssel támogatta és támogatja a családokat, öszöntönözzük a vállalkozások fejlődését – jelentette ki. Kiemelte a családi otthonteremtési programot, a digitális jólét programot, helyi- és országos beruházások támogatását, gazdaság- és munkahelyvédelmi akcióterveket.

dr. Halmágyi Pál

Beszédet mondott még dr. Halmágyi Pál, nyugalmazott múzeumigazgató. Ismertette a Galamb család munkásságát, tevékenységét és érdekességeket is megosztott. Jelesül: 1990 előtt nem lehetett kimondani Galamb József és Pulitzer József nevét a városban; 125. születésnapján emlékérmét bocsátotott ki az MNB; 1919-ben kezdődött a műhely építése, ez az első bauxit betonból készült épület Makón.

A Ford-fal felújításának első határideje 2019 tavasza volt, ám február végéig még neki sem kezdtek a munkának. Ez módosult augusztus 31-re, de még az ősszel is dolgoztak rajta. Később azt közölte az önkormányzat, hogy 2020 márciusában lesz kész, azonban szükséges anyagok későn érkeztek meg, ezért még tolódott a határidő. Az állványok idén júliusban tűntek el.

A fal restaurálása 12 millió forintba került, ebből 7 milliót a makói önkormányzat állt, 5 milliót a Miniszterelnökség kulturális örökségvédelmi elő-irányzatából kaptak meg.

A fal és a műhely azért különleges, mert Galamb József testvérei, János és Ferenc vezették a makói Ford lerakatot. A Galamb József által 1921-ben Makóra küldött Fordson traktorokkal vállaltak mezőgazdasági munkákat, de műhelyükben szervizelést is végeztek egészen a II. világháború végéig. Ekkor a megszálló szovjet katonaság a Ford alkatrészeket harcjárművek alkatrészeinek vélte és lefoglalta azokat. Galamb József volt a Ford T- modell egyik megalkotója, ,,aki négykerékre ültette Amerikát.”

Tetszenek a cikkeink? Szeretné, ha a jövőben is olvashatna ilyeneket?

A Csípős teljesen független hírportál a kormánytól. Célunk a Makó és térségi valóság bemutatása, küzdelem a korrupció és a közéleti arrogancia ellen. Nem áll mögöttünk milliárdos és nem vagyunk kitömve közpénzzel sem. Éppen ezért működésünkre az olvasók, az Önök segítségére van szükségünk.

A Patreonon könnyedén beállíthatja, mekkora összeggel tudja támogatni munkánkat.

Havi két kávé ára, azaz 500 forint is nagy segítség!

TOVÁBB A RÉSZLETEKHEZ…

Hirdetés

Szóljon hozzá

shares