Hirdetés
Becsült olvasási idő: 5 perc

Vasárnap kiderült, már évekkel ezelőtt elkezdték használni magyar célszemélyek ellen is az NSO nevű izraeli kibercég okostelefonok feltörésére alkalmas kémprogramját, a Pegasust. A célpontként kiválasztott emberek között voltak tényfeltáró újságírók, médiacégeket tulajdonló vagyonos üzletemberek, illetve szűkebb környezetük is.

A kutatás során olyan közvetett bizonyítékot is találtak, amelyek arra utalnak, a titkos megfigyelések mögött magyar állami szervek állnak.

A nyomozásban 17 sajtóorgánum működött közre, olyanok, mint a Le Monde, a Washington Post, a Guardian, a Die Zeit és a Süddeutsche Zeitung, illetve Magyarországról a Direkt36. A Washington Post megállapította, hogy a nyomozás eredménye az lett, hogy a magyar hatóságok olyan eszközöket vetettek be, amelyeket korábban megengedhetetlennek minősítettek.

A Pegasus által a telefonok szoftvereinek hibáin keresztül a telefonkészülékbe bejutva a célszemélyek beszélgetéseinek lehallgatásán túl hozzáférhetővé válnak a legbizalmasabb információik is, például teljes hozzáférést nyújtott a levelezéshez, e-mailekhez, SMS-ekhez, fotókhoz, de még a kódolt beszélgetésekhez is. Élőben le tudta hallgatni a beszélgetéseket, képes volt bekapcsolni mind a kamerát, mind a mikrofont. És megállította a tulajdonos tartózkodási helyét.

A több mint 300 magyarországi célpont közül egyelőre többek között a következő embereket azonosították be:

  • Négy újságírót, köztük a Direkt36 két munkatársát, Panyi Szabolcsot és Szabó Andrást, továbbá Dercsényi Dávidot, a Hvg.hu korábbi újságíróját, valamint egy negyedik újságírót, aki azt kérte, ne írják le a nevét.
  • Egy magyar fotóst, aki együtt dolgozott egy olyan amerikai újságíróval, aki az orosz vezetésű, Budapestre költöző Nemzetközi Befektetési Bank ügyeiről írt.
  • Varga Zoltánt, a Centrál Médiacsoport tulajdonosát, valamint több olyan más üzletembert, akik Varga házában vettek részt egy közéleti témájú vacsorán 2018-ban. A Varga-féle találkozón részt vett Chikán Attila közgazdászprofesszor is, az első Orbán-kormány gazdasági minisztere, akinek telefonszáma szintén feltűnt a kiszivárgott adatok között.
  • Simicska Lajos egykori oligarcha fiát és egyik legközelebbi bizalmasát. 
  • A CEU egyik külföldi diákját, Adrien Beauduint, akit a magyar hatóságok őrizetbe vettek egy 2018-as kormányellenes tüntetésen.

A Washington Post kiemeli, hogy a magyar eset azért is kirivó, mert az ország az EU tagja, ezért a magánszféra védelme alapjognak számít.  A Miniszterelnöki Hivatal egyelőre nem reagált arra, hogy a titkosszolgálat az NSO ügyfelei közé tartozik-e, de arra sem, hogy nyomoztak-e a különleges eszközzel újságírók ellen.

Guardian

A brit lap szerint az Orbán-kabinet újabb fegyvert vetett be a demokrácia ellen azzal, hogy törvényellenesen hallgatott le újságírókat és független laptulajdonosokat. A lap szerint legalább 10 ügyvéd, 5 újságíró és egy ellenzéki politikus is érintett. Az egyik lehallgatott újságíró, a Direkt 36-nál dolgozó, Panyi Szabolcs szerint az Orbán-kormány paranoiás és azt hiszi, hogy összeesküvés zajlik ellene, amiben a sajtó is benne van. Véleménye szerint a kormányzat már túlzásokba esik. 

Az NSO nemrégiben azt állította, hogy „nem fér hozzá az ügyfelek adataihoz”, kétségbe vonta a kiszivárgott adatok jelentőségét, és azt mondta, hogy „továbbra is kivizsgálja a visszaélésekkel kapcsolatos hiteles állításokat és megteszi a megfelelő lépéseket”.

A Guardian azt írja, hogy bár eddig nem történt fizikai erőszak magyar újságírók ellen, ugyanakkor más eszközökkel nagyon is próbálkozik ellehetetleníteni a független magyar sajtót. Ha kell zaklatják a sajtó munkatársait, vagy nyomást gyakorolnak a tulajdonosokra, megvonják az állami reklámokat a kritikus szerkesztőségektől, illetve hatalom közeli alakok felvásárolják az ellenzékinek tartott sajtóorgánumokat.

Le Monde

A francia Le Monde arról ír, hogy már senki nem lepődik meg az Orbán-kormány újabb botrányán. A lap emlékeztet, hogy a Fidesz által potenciális célpontként kiválasztott több mint háromszáz telefonszám közül a Le Monde és partnerei legalább öt újságírót tudtak azonosítani. Köztük Szabó András és Panyi Szabolcs, a Direkt36 nyomozóhely elismert újságírói.

Az elmúlt években a Direkt36 gyakran foglalkozott az Orbán Viktorhoz közeli személyek meggazdagodásával vagy az Oroszországgal és Kínával fenntartott kapcsolatokkal kapcsolatos zavaró kinyilatkoztatásokat.

,,Mindig tudtam, hogy figyelemmel kísérhetek, de ez a figyelés a világ legjobb szoftverével történik”

– állítja Panyi, aki felfedezte, hogy 2019 április és december között a telefonja csaknem hússzor volt fertőzött. Az újságíró abban az időben különösen a Nemzetközi Beruházási Bank központjának Moszkvából Budapestre történő áthelyezését vizsgálta.

A Le Monde azt állítja, hogy a közvetlen tárgyalófél a jelek szerint maga Netanjahu volt izraeli részről, és akkor egyezett meg a magyar kormánnyal az ügyletben, amikor 2018-ban Izraelben járt Czukor József, a miniszterelnök fő biztonsági és külpolitikai tanácsadója. 

Die Zeit

A lap szerint a rendőrség és a magyar titkosszolgálatok visszaéltek a hatalmukkal, amikor jogellenesen lehallgattak több újságírót és ügyvédet is. 

,,A 2016-tól napjainkig terjedő lista egyebek mellett egy tucat állam- és kormányfő, számos miniszter és magas rangú diplomata számát tartalmazza, akik valószínűleg politikai okokból kerültek a figyelem középpontjába.”

Az adatok tartalmazzák több mint 180 újságíró mobiltelefonszámát is, köztük

  • a francia Le Monde,
  • a Mediapart
  • és a Le Canard Enchaîné újságíróiét is.
  • De megfigyelték az amerikai CNN televíziós csatorna riporterét,
  • az indiai The Wire újságíróit
  • és az AFP marokkói tudósítóját is.
  • Tovább több újságíró érintett Magyarországról és Azerbajdzsánból is.

A telefonok igazságügyi vizsgálata megerősíti az érintettek sokak elleni kémtámadásokat.

A behatolás két lépcsőben történt meg, ugyanis először megállapították, hogy hol van a készülék, és hogy be van-e a kapcsolva, majd a legtöbbször néhány másodpercen belül már indult is az adatok lehívása.

Ráadásul több megvizsgált mobilon még ebben a hónapban is aktív volt a szoftver.

Az izraeli NSO több korábbi munkatársa is megerősítette azt, hogy Magyarországon a hírszerzési kapcsolatok válasza alapján

kémkedésre, illetve belső elnyomásra szolgált a termék.

Az NSO szerint minden olyan állam, amely a Pegasust használja, vállalja a magánélethez és a véleménynyilvánítás szabadságához való jog tiszteletben tartását. Kifejezetten tilos az embereket figyelni a szoftverrel. A 2010-ben Izraelben alapított céget az elmúlt években már több kritikával is illették, miután több esetben is voltak esetek arra, hogy illetéktelen felhasználásra terelődött a gyanú. 

Egy nemrégiben közzétett jelentésben az NSO közölte, hogy az elmúlt egy évben összesen tizenkét vizsgálatot indított az ügyfelekkel szemben gyanús visszaélések miatt. Ezt követően egy szerződéses partnernek megtiltották a Pegasus használatát, míg és két esetben ,,intézkedéseket tettek a kockázatok minimalizálására”.

(alfahir.hu)

Tetszenek a cikkeink? Szeretné, ha a jövőben is olvashatna ilyeneket?

A Csípős teljesen független hírportál a kormánytól. Célunk a Makó és térségi valóság bemutatása, küzdelem a korrupció és a közéleti arrogancia ellen. Nem áll mögöttünk milliárdos és nem vagyunk kitömve közpénzzel sem. Éppen ezért működésünkre az olvasók, az Önök segítségére van szükségünk.

A Patreonon könnyedén beállíthatja, mekkora összeggel tudja támogatni munkánkat.

Havi két kávé ára, azaz 500 forint is nagy segítség!

TOVÁBB A RÉSZLETEKHEZ…

Hirdetés

Szóljon hozzá