A nap témája: A 35 évre szóló autópálya-koncesszió sértheti az EU-n belüli szabad versenyt

Mint arról beszámoltunk, mintegy 2000 kilométernyi gyorsforgalmi útszakaszt bocsátana koncesszióba a Nemzeti Koncessziós Iroda (NKI) az általa közzétett autópálya-koncessziós felhívás szerint. Ez azt jelenti, hogy „a gyorsforgalmi úthálózat fejlesztésének és felújításának, valamint üzemeltetésének és fenntartásának feladatait” 35 évre törvényes monopólium keretében adnák oda. 

Most a Transparency International (TI) levélben fordult az Európai Bizottság Belső Piaci Főigazgatóságához a kormány terve miatt. Szerintük ugyanis a Rogán Antal felügyelete alatt készülő terv több ponton is sértheti az uniós koncessziós irányelvet, valamint az uniós közbeszerzési irányelvet is – írja a Telex.

A TI szerint a tervezett koncesszió az uniós irányelvek alapján nem is lenne tekinthető koncessziónak, a tender leendő győztese ugyanis tulajdonképpen semmilyen működési kockázatot nem vállal. Rogán Antal csupán az árfolyamkockázatot nevezte meg a koncessziós jogosult által viselt kockázatnak, míg az útdíjak beszedése állami feladat lesz a későbbiekben is. Mint a a vizsgálatot kezdeményező TI írja:

Éppen ezért felmerül, hogy ez valójában egy leplezett közbeszerzés, amelyet úgy bonyolítanak le, hogy nem tartják be a közbeszerzési szabályokat, éppen ezért megsértik az uniós közbeszerzési irányelvet.

Ezen felül a szervezet a 35 éves időtartamot is rendkívül hosszúnak tartja a koncessziót tekintve,

mivel a magyar kormány egy jelentős piacot készül 35 évre lezárni, amely sérti az Unión belüli szabad versenyt, az Unió alapszabadságait, úgy mint a szolgáltatások szabad áramlását és a letelepedés szabadságát, valamint a belső piac egységét

– szögezik le, hozzátéve, hogy álláspontjuk szerint a Bizottságnak meg kell vizsgálnia, hogy

indokolt-e a 35 évre koncesszióba adni Magyarország gyorsforgalmi úthálózatát.

Noha a TI közérdekű adatigényléssel fordult a Rogán-féle minisztérium felügyelete alatt álló NKI-hez, ám semmilyen információt nem adtak ki. Ráadásul az iroda szerint döntés-előkészítő anyagról van szó, így az iratok tíz évig nem lehetnek nyilvánosak.

Emlékezetes, Rogán Antal pár hete a koncessziós szerződés kapcsán tartott sajtótájékoztatóján a lehetséges pályázókkal kapcsolatban azt mondta, szerinte a magyar piacon most is vannak olyan nem magyar szereplők, akik tudnak gyorsforgalmi utakat építeni, üzemeltetni. Továbbá a miniszter azt is elárulta,

örülünk, ha magyar szereplő labdába rúghat, de nem vagyunk biztosak benne, hogy ez így lesz.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Legfrissebb híreink

Halászsast láttak a Maros mentén

A tavalyi év után idén is megjelent egy vonuló halászsas a Körös-Maros Nemzeti Park Maros-ártér részterületén. Az öreg madár napok óta vadászik a térségben – adta hírül a nemzeti park oldala. Magyarországon csak a tavaszi és az őszi vonulás során találkozhatunk ezzel a fajjal.

Tovább »

kapcsolódó cikkeink