Érdekes dolgokat olvashatunk a régi parlamenti jegyzőkönyvekben. Manninger Jenő, akkori fideszes közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi államtitkár megígérte, hogy legkésőbb 2001-ig használatba vehetjük a várost elkerülő utat. Farkas Éváék most ismét ezzel kampányolnak.
1998.12.15-én Martonosi György, Makó országgyűlési képviselője a Parlamentben arról beszélt: a makói képviselő-testület – átérezve az átmenő forgalom által okozott helyzet tarthatatlanságát – 1997-ben elhatározta, hogy kezdeményezi a várost elkerülő út megépítését. Ezen döntés hatására 1997. május 4-én létrejött egy megállapodás az önkormányzat és az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság között, mely szerint a KHVM beruházásában a Csongrád Megyei Állami Közútkezelő Kht. lebonyolításában a beruházás a jövő évben megindulhat.
Ezt a megállapodást a makói önkormányzat egy határozatával jóváhagyta, miközben döntött arról, hogy az önkormányzat 300 millió forint saját erőt biztosít a beruházáshoz. Arról érdeklődött, hogy mikor vehetik használatba a makóiak és a határ felé igyekvő utazók a várost elkerülő utat?
Manninger Jenő, fideszes közlekedési, hírközlési és vízügyi minisztériumi államtitkár válaszolt Martonosinak. Elmondta: az útfenntartási és- fejlesztési költségvetési előirányzat jóváhagyása után a közútfejlesztési tervek pontosítása következik, és minden esély megvan arra, hogy a Makó várost elkerülő utat a makóiak és a határ felé igyekvők a megállapodásban tervezetteknek megfelelően akár már két éven belül is használatba vehetik.
Csakhogy közbejött az M43-as
Pár évvel később, 2001.10.16-án Manninger Martonosi hasonló kérdésére azt válaszolta: a 1998-ban született megállapodást módosítani kellett. A kormány ’99. évi döntése a gyorsforgalmi úthálózat programjáról befolyásolta ezt, hiszen kiderült, hogy az M43-as megvalósítása még hamarabb, a tervezettnél hamarabb kerülhet napirendre.
A program szerint a város elkerülő útjának keleti szakasza a megépülő M43-as gyorsforgalmi út beruházásának részeként valósul meg, vagyis egyértelművé vált, hogy az elkerülő utat az M43-as gyorsforgalmi úttal összehangolva érdemes építeni.
Manninger elmondta,
az új gyorsforgalmi út építésének első üteme, amely Szegedről Makót északra elkerülve a 43-as számú főútig épül ki, magában foglalja tehát a város keleti elkerülését is.
Erre vonatkozóan megkezdődött az engedélyezési eljárás és a mai állás szerint legkésőbb három éven belül sor kerülhet a beruházás megindítására; a nyugati elkerülő út ezt követően épülhet meg – mondta a fideszes államtitkár 2001-ben.
Azóta eltelt 23 év és az elkerülő út továbbra sincs kész végig, a nyugati része teljesen hiányzik, de Farkas Éváék már 2014-ben is ezzel kampányoltak: