Hat helyett öt évig tart a jövőben a felsőfokú tanárképzés, a hallgatóknak minden félévben lesz szakmai gyakorlatuk, a napokban megjelent rendeletmódosítás értelmében pedig 2022 szeptemberétől új szaktanári képzések is indulhatnak természettudományos területen – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) pénteken az MTI-vel.
A közlemény szerint a kormány kiemelt célja, hogy a felsőoktatás egységes és átjárható rendszerben képezzen a hivatásuk gyakorlására még alaposabban felkészült pedagógusokat, ezért az Innovációs és Technológiai Minisztérium és az Emberi Erőforrások Minisztériumának közös tanárképzési bizottsága javaslatokat dolgozott ki, amelyeket a kormány elfogadott.
A Magyar Közlönyben megjelent rendeletmódosítás értelmében a jelenleg 4+1 vagy 5+1 éves képzés a következő tanévtől egységesen 5 évig tart majd, arra épülhet az egyéves választható szaktanári mesterképzés. A jelenleg két féléves, összefüggő tanári gyakorlat eloszlása egyenletesebbé válik: egy féléves szakmai gyakorlatot a képzés végén kell megszervezni – írták, ismertetve: a hallgatóknak minden félévben lesz szakmai gyakorlatuk, így a kezdetektől folyamatosan fejleszthetik tanári kompetenciáikat.
Hozzátették: a közismereti tanárszakok esetén megmarad a kétszakos, osztatlan képzés.
A megújuló tanárképzés fontos újdonsága az integrált természettudományos tanárképzés, a természettudomány-környezettan tanárszak elindítása. A nyolc, országos képzőhely legkiválóbb szakembereinek összefogásával megvalósuló képzésen az ismeretek gyakorlatias, kísérletezésen alapuló átadására képes pedagógusok szerezhetnek diplomát. Az új tanári szak a tervek szerint Budapesten, Debrecenben, Egerben, Nyíregyházán, Pécsen, Szegeden, Szombathelyen és Veszprémben indul el 2022 szeptemberétől – tudatták.
Azt írták: Magyarország innovációs teljesítménye a tudományos-technológiai szakokon végzettek és a kutatók számának növelésével erősíthető. A mérnöki, informatikusi szakok egyre népszerűbbek, évről évre a legtöbb felvételizőt vonzó területek közé tartoznak. A természettudományos szakmai utánpótlás megteremtéséhez leginkább arra van szükség, hogy a pályaválasztás előtt álló fiatalok már a középiskolákban felkészült, tehetséges, inspiráló pedagógusokkal találkozzanak – olvasható a közleményben.
(MTI)