Hódmezővásárhelyen 43 ezer ember él, a területe azonban hatalmas, ez alapján a második legnagyobb város Magyarországon Budapest mögött. A városban kilenc vonalon járnak buszok, a jövőben ezeken utazhatnak ingyen a hódmezővásárhelyiek.
A Volánbusz által üzemeltetett rendszer költsége évi 110 millió forint. Ennek viszont kevesebb mint tizede, tízmillió forint folyik be a jegyeladásokból. (A fennmaradó 100 millió forint eddig felerészben állami árkiegészítő támogatásból származott, felerészben pedig a hódmezővásárhelyi önkormányzattól.) Így a kieső 10 millió forintos bevétel kiesése nem tétel. Egy vonaljegy ára jelenleg 170 forintba (a sofőrtől vásárolva 210-be) kerül, egy havi bérlet pedig 4700 forintba.
Franciaországban már működik
A franciaországi Dunkerque-ben hasonló helyzet vezetett az ingyenes tömegközlekedés bevezetéséhez. Hódmezővásárhelyhez hasonlóan a városi buszok gyakran szinte teljesen üresek voltak, a jegyeladások pedig a rendszer üzemeltetésének mindössze tíz százalékát fedezték. A Dunkerque-i polgármester azonban ebben nem problémát, hanem lehetőséget látott: a város komolyabb bevételkiesés nélkül tehette ingyenessé a tömegközlekedést.
Negyven százalékkal nőtt a buszok száma, útvonalakat hosszabbítottak meg, expressz járatokat vezettek be és az egész rendszert ingyenessé tették, nemcsak a városi, hanem a környékbeli településekre járó vonalakat is. Ennek hatására egy év alatt duplájára nőtt a buszokat használók száma hétvégente, a helyiek fele pedig többször vagy sokkal többször használja a buszokat, mint korábban.
(g7.hu nyomán)