Már a hivatalos adatokból is kiderül: Megugrott a munkanélküliség áprilisban

A koronavírus-válság miatt Magyarországon több mint 100 ezren veszítették el a munkájukat márciusban és áprilisban összesen – írja a Portfolio a KSH honlapján váratlanul közzétett adatsorokra hivatkozva. Az év negyedik hónapjában 64 ezer embernek szűnt meg az állása, miután a magyar gazdaság hatalmas visszaesést szenvedhetett el a koronavírus-járvány miatt bevezetett korlátozó intézkedések következtében.

Habár még nem lett volna esedékes, a KSH honlapján megjelent néhány grafikon az áprilisi munkaerőpiaci trendekről. A Portfolio számításai szerint a most megjelent adatok alapján áprilisban 283 ezer főre nőtt a munkanélküliek száma az előző havi 219 ezerről. Vagyis a leépítési hullám magasabbra csapott, hiszen márciusban még csak valamivel több, mint ötvenezer alkalmazott veszítette el állását, így a munkanélküliségi ráta 6 százalék fölé emelkedett. Ilyen magas munkanélküliséget utoljára 2016 elején láthattunk. Két hónap alatt összesen 116 ezerrel nőtt a munkanélküliek száma.

A KSH munkaerő-felmérésének (a Portfolio által korrigált) eredménye nagyjából egybevág a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat adataival, amely korábban 330 ezer álláskeresőről számolt be áprilisban.

A statisztikai hivatal adatsorában áprilisban 187 ezer fő volt a munkanélküliek száma, mert az inaktívak közé sorolták azt a 64 ezer főt, akik elveszítették az állásukat. Ennek oka, hogy az állásvesztők vagy nem kerestek munkát, vagy nem tudtak volna munkába állni azonnal. Ez azonban a korlátozó intézkedésekkel függ össze, nem munkába állási hajlandóságukkal.

A KSH összesen közel 430 ezer fő munkaerő-tartalékkal számol (munkanélküliek + inaktívak + alulfoglalkoztatottak). A munkaerő-tartalék két hónap alatt 120 ezer fővel növekedett, ami szintén megerősíti, hogy a koronavírus-válság kifejezetten erőteljes leépítési hullámhoz vezetett.

A növekvő munkanélküliség kapcsán a Napi.hu ismerteti a számára a Pulzus Kutató által készített reprezentatív közvélemény-kutatás eredményeit. Eszerint a magyarok négyötöde egyetért azzal, hogy a kormány a válság miatt a munkanélküli segély időtartamát a jelenlegi 3 hónapról érdemben növelje 6 vagy akár 12 hónapra. Ezzel szemben a kabinet egyelőre kitart a fejlett világ legszűkmarkúbb rendszere mellett. Ez a rövid időtartam példátlan a fejlett világban, fél évnél rövidebb ideig a magyarokon kívül csak Csehországban – ahol öt hónapig, de 50 év felett nyolc, 55 év felett pedig 11 hónapig – fizetik ezt a fajta juttatást.

A felmérés szerint a magyarok döntő többsége (83 százalék) támogatná, hogy a koronavírus-járvány nyomán kialakult gazdasági válság következményeinek enyhítése érdekében az Orbán-kormány a munkanélküli segély időtartamát a jelenlegi 3 hónapról érdemben növelje. Ezen belül 62 százalék szerint ez érdemi segítség volna az állásukat elvesztők számára, míg további 21 százalék szerint erre a lépésre csak átmenetileg kerüljön sor.

Az intézkedésre nemmel voksoló 17 százalékon belül az összes válaszadó 13 százaléka osztja azt a véleményt, hogy a hosszabbítás nyomán sokan felhagynának az aktív álláskereséssel, míg a magyarok 4 százaléka úgy véli, hogy erre azért nincs szükség, mert az túlságosan sokba kerülne a magyar államnak. A magyar kormány 2010 óta uralkodó „munkaalapú” narratívájában azzal indokolták a 3 hónapos ellátást, hogy így arra ösztönzik az állásukat elveszítő embereket, minél gyorsabban találjanak maguknak munkát, és ne várjanak az állami segítségre.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Legfrissebb híreink

kapcsolódó cikkeink

Közlekedő Tömeg: a tavalyinál is súlyosabb a MÁV járműhelyzete

A tavalyi mélypont után tovább csökkent a MÁV-Start üzemképes, a nem villamosított vasútvonalakat kiszolgáló dízel-motorvonatainak száma – írja közleményében a Közlekedő Tömeg Egyesület. A közérdekű adatigénylésére kiadott járműállományi adataiból kitűnik, a járműhiányra hivatkozva elrendelt vasútbezárások sem voltak képesek a MÁV dízeljármű-gazdálkodását konszolidálni.

Tovább olvasom »