10 évre titkosították a tram-train megvalósíthatósági tanulmányát

A szakemberek már októberben arról beszéltek, hogy a valóság eltérhet a tervektől, ezért az Átlátszó oknyomozó portál szerette volna elolvasni az eredeti tanulmányt, hogy kiderüljenek a 72 milliárdos beruházás pontos részletei. Közadatigénylésüket elutasította a MÁV Start Zrt., kiderült, 10 évig titkosították az anyagot. Most az Átlátszó pert indított a közérdekű adatokért.

A megvalósíthatósági tanulmány számos olyan részletet tartalmaz, amelyből kiderülne, hogy terveztek, és abból mi valósult meg. Ilyen lenne például az utasszám vagy az, hogy honnan csábítanának át a vasút-villamosra utasokat, illetve milyen megtérüléssel számoltak. Éppen az Átlátszó ezért közadatigénylést adott be a MÁV Start Zrt.-nek.

Azt válaszolták, a kért adatokat nem áll módjukban kiadni, mert:

  • „A közfeladatot ellátó szerv feladat- és hatáskörébe tartozó döntés meghozatalára irányuló eljárás során készített vagy rögzített, a döntés megalapozását szolgáló adat a keletkezésétől számított tíz évig nem nyilvános. Ezen adatok megismerését – az adat megismeréséhez és a megismerhetőség kizárásához fűződő közérdek súlyának mérlegelésével – az azt kezelő szerv vezetője engedélyezheti.
  • (6) A döntés megalapozását szolgáló adat megismerésére irányuló igény – az (5) bekezdésben meghatározott időtartamon belül – a döntés meghozatalát követően akkor utasítható el, ha az adat további jövőbeli döntés megalapozását is szolgálja, vagy az adat megismerése a közfeladatot ellátó szerv törvényes működési rendjét vagy feladat- és hatáskörének illetéktelen külső befolyástól mentes ellátását, így különösen az adatot keletkeztető álláspontjának a döntések előkészítése során történő szabad kifejtését veszélyeztetné.”

Szerintük „az IKOP” Szeged-Hódmezővásárhely tram-train rendszer – járműbeszerzés” projekt még nem zárult le, továbbá a megvalósíthatósági tanulmányt, a hozzá tartozó indikátorszámítást és pénzügyi mutató számítás mellékleteit, a költség-haszon elemzést illetve a költségeket alátámasztó dokumentumokat további jövőbeli döntés (például további támogatási jogviszony létrehozása) meghozatalának alapjául szolgálhat (sic!), melyre tekintettel adatigénylését jelenleg a hivatkozott jogszabályi rendelkezésekre figyelemmel nem áll módunkban teljesíteni.”

Ez az érvelés az Átlátszó jogászai szerint nem állja meg a helyét, így pert indítottak a közérdekű adatokért, hogy megtudjuk, milyen tervek alapján, mennyi idő alatt térül meg a 72 milliárdos közpénzköltés.

Mint az kiderült, a tervezett sebességet és a menetidőket sem lehet tartani a Hódmezővásárhelyet Szegeddel összekötő villamos-vasúton. A KTE közelekdési konferenciáján Győr Sándor, a MÁV Start Zrt. menetrend-tervezési koordinátora úgy fogalmazott, azokat, amiket a Megvalósíthatósági Tanulmányban feltételezett menetidők voltak, semmiképpen sem tudták eddig mérni. Azt is mondta, hogy hiába készült el az MT, azt „nem tudtuk úgy figyelembe venni, hiszen abban az alkalmazott engedélyezési, illetve tervezési sebességek továbbá a jármű egyes paraméterei nem minden esetben egyeztek meg a jelenlegi, illetve a gyakorlatban már tapasztalt valós értékekkel.”

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Legfrissebb híreink

Főorvos lett Dr. Czirók Gábor

Szerdán a hódmezővásárhelyi Fekete Sas Kávéház különtermében rendezte meg a Hódmezővásárhelyi – Makói Egészségügyi Ellátó Központ hagyományos Erzsébet-napi Tudományos ülését. Itt főorvosi és adjunktusi kinevezéseket adtak át, valamint tudományos előadásokat tartottak.

Tovább »

kapcsolódó cikkeink