A nap témája: Felére csökkenthetné a kormány a gázárat

Népszava megkeresésére közölte Pletser Tamás, az Erste olaj- és gázpiaci elemzője, hogy a piaci folyamatokból kiindulva akár 30-40 százalékkal is lehetne csökkenteni a hazai lakossági gázárat.

Ezt Magyarországon jelenleg a politika szabályozza, ezért fontosabb szereplő a területen például egy választás, mint a piaci folyamatok. Az pedig a nyilvánosság előtt nem ismert, hogy az MVM-hez tartozó MFGK mennyit fizet a lakossági gázért az oroszoknak. A harmadik szempont az olajtőzsdék alakulása, bár ezt egyre kevésbé veszik figyelembe.

Az európai tőzsdei gázár az elmúlt egy évben megawattóránként 28 dollárról 10 dollár környékére csökkent, tíz éve nem volt ennyire olcsó a gáz. A szakértő szerint ennek elsősorban a túlkínálat az oka, a melegebb idő (bár a klímaváltozás ambivalens hatást gyakorol erre a területre, mert a légkondik növelik az áramfogyasztást) miatt több fűtőanyag maradt a tárolókban, de az amerikai LNG is ráerősít a tendenciára.

Nem lehet teljesen átültetni

Az, hogy majdnem harmadára zuhant a piaci ár, nem jelenti azt, hogy ugyanekkora mértékű csökkentést lehetne realizálni a lakossági díjak esetében is, mert a berendezések, a szállítás, a tárolás és egyéb, kapcsolódó tételek is feljebb viszik a költségeket.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Legfrissebb híreink

kapcsolódó cikkeink

Közlekedő Tömeg: a tavalyinál is súlyosabb a MÁV járműhelyzete

A tavalyi mélypont után tovább csökkent a MÁV-Start üzemképes, a nem villamosított vasútvonalakat kiszolgáló dízel-motorvonatainak száma – írja közleményében a Közlekedő Tömeg Egyesület. A közérdekű adatigénylésére kiadott járműállományi adataiból kitűnik, a járműhiányra hivatkozva elrendelt vasútbezárások sem voltak képesek a MÁV dízeljármű-gazdálkodását konszolidálni.

Tovább olvasom »