Az előző városvezetés „mostohagyermekként” kezelte az informatikát, ami miatt több esetben elavult rendszereken illegális szoftverek futottak. A jelenlegi városvezetés már sokat tett és tesz a jövőben is azért, hogy minél korszerűbb legyen a hivatal informatika rendszere – fogalmazott Gyöngyösi Ferenc, hódmezővásárhelyi önkormányzati képviselő (Mindenki Magyarországa-Tiszta Vásárhelyért). Bejegyzésében táblázatban mutatja be az önkormányzat informatikai költségeit és összehasonlította feladatait az elmúlt három évet figyelembe véve.
A tárgyalt időszakban egyedül a 2017-es év volt, ahol a politikai szembenállás nem gátolta a Polgármesteri Hivatal informatikai működését. Az informatikai feladatokat ellátók között minden évben volt egy felsőfokú végzettségű személy és mellette változóan 2-4 középfokú végzettségű személy.
Személyi jellegű ráfordítások:
2017: 12,8 millió forint
2018: 10,8 millió forint
2019: 11,4 millió forint
Az önkormányzati ASP rendszer:
Az önkormányzati feladatellátást támogató, számítástechnikai hálózaton keresztül távoli alkalmazásszolgáltatást nyújtó elektronikus információs rendszer. Az ASP rendszer bevezetéséről a 257/2016. (VIII.31.) Korm. rendelet rendelkezik.
Eszközbeszerzés
Az eszközbeszerzések értéke kifejezetten alacsony volt, kevés pénzt szánt az önkormányzat az utóbbi időben fejlesztésekre, a rendszer elavult, ennek következtében az új szoftverek és technológiák futtatása egyre komolyabb problémát okoz.
Internet és telefon:
Ez a két tétel közel azonos összeget (évi 11-12 millió forint) tesz ki. Korábban ezzel sem foglalkozott senki, nem volt versenyeztetve a szolgáltatás. A mobil eszközök és szolgáltatások tekintetében már lezajlott a verseny, itt szolgáltatóváltás lesz, az új flotta komoly megtakarítást eredményez a korábbi időszak költségeihez képest.
IT biztonság:
Itt komoly előrelépések történtek az elmúlt évben, ezt a külső körülmények kényszerítették ki (kívülről és belülről érkező támadások). A támadások elhárítása jelentős költséggel járt, valamint nagymértékben növelte az informatikán dolgozók feladatait is.
Nyomtatás:
A csatolt táblázatból láthatják, hogy 2017. évhez képest 2019-re 7 millió forinttal csökkent a nyomtatási költség, de még így is 20 millió forintot tesz ki ez a tétel. Ebben komoly megtakarítási lehetőség van, ha digitalizáljuk a hivatal jelenleg alapvetően papír alapú folyamatait. Ezeknek a folyamatoknak az elektronikus útra terelése elkezdődött (OTRS rendszer bevezetése), ha a felhasználók követik a szabályokat, akkor további komoly megtakarítás várható.
OTRS rendszer:
Komoly probléma volt korábban, hogy az informatika teljesítménye és feladatai nem mérhetőek. Ezért bevezetésre került a Hivatalban 2019. év folyamán az OTRS hibajegykezelő rendszer, amelynek segítségével nyomon követhetővé váltak a hivatali dolgozók (felhasználók) által bejelentett hibák, problémák, kérések jelentése, megoldása. A rendszer fokozza a munka hatékonyságát, hiszen pontosan és mérhetően jelennek meg a hivatal működése során felmerülő, informatikai rendszerekkel kapcsolatos felhasználói problémák, így azok megoldásának dokumentálása egy ellenőrzött, visszakereshető térben történik.
Választások:
A 2019. évben tartott Európai Parlamenti, továbbá az önkormányzati választások is jelentős ráfordítást és időt vettek igénybe az informatika részéről. A Helyi Választási Iroda működtetése során az alábbi feladatokat kellett elvégezni:
- előkészítő feladatok,
- a beérkezett állampolgári kérelmek rögzítése,
- a Nemzeti Választási Iroda által küldött utasítások végrehajtása,
- a szükséges dokumentumok előkészítése,
- országos próbák végrehajtása,
- a Hivatal kollégáinak szakmai segítése,
- kapcsolattartás a felettes szervekkel.
Gyöngyösi Ferenc következő bejegyzésében a belügyminisztériumi visszafizetési kötelezettségeket mutatja be.