A matricás úthasználat átlagosan 16,4 százalékkal drágul. Személyautókra a jelenlegi 49 190 forintról 57 260 forintra drágul az éves országos sztrádamatrica. Az egész évre szóló megyei matricák jövőre 6660 forintba fognak kerülni a mostani 5720 forint helyett – számolt be a 444 a Lázár János által vezetett közlekedési minisztérium 2024-es útdíjfizetésről szóló rendelete alapján.
Az autópálya-matricák árát a mindenkori augusztusi infláció alapján szokták meghatározni, és mivel akkor még a fideszes KSH is csak 16,4-re tudta letornászni az árdrágulást, így a sztrádadíjak is eszerint növekszenek.
A havi matricák árát 8900 forintról 10 360 forintra fogják emelni a jövő év elejétől és a díjköteles úthálózat bővítésével további 150 milliárd forintot sajtol ki az Orbán-kormány a magyar autósokból.
Annak érdekében, hogy a Békésben található M44-est is fizetőssé tehessék, Lázár János minisztériuma felrúgja a szokásjogot, miszerint csak azok a gyorsforgalmi utak lehetnek fizetősek, amik az országos hálózat részei. Az M44-es Jász-Nagykun-Szolnok megyei szakaszát és az ott futó M4-est is megsarcolják, így Nógrád marad az egyetlen megye, ahol még nincs díjköteles út.
Ezen kívül mostantól az M0-ás autóút teljes hossza díjköteles lesz, ami főleg a kelet-pesti agglomerációból ingázók életét fogja megkeseríteni. Januártól matrica kell az M6-os Ráckeresztúrig vezető szakaszára és a teljes M31-esre is. Zalában díjkötelessé teszik az M76-os autópályát a Balatonszentgyörgy-Balatonberény csomóponttól a Keszthely-Fenékpuszta csomópontig.
Uniós nyomásra végül bevezetik az egynapos sztrádamatricát, de olyan drágává teszik, hogy ne érje meg.