Személygépjármű flotta beszerzésére írt ki közbeszerzési eljárást a Magyar Közút Nonprofit Zrt. tavaly szeptemberben. A tendernek most lett eredménye: a nyertes nem más, mint a Mészáros M1 Kft., amely öt év alatt megtízszerezte a bevételét – derül ki az Átlátszó cikkéből.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. összesen 102 db gépjármű beszerzésére keresett beszállítót, egész pontosan
- 20 db közös használatú benzines,
- 34 db közös használatú, tisztán elektromos,
- 3 db munkakörhöz kötött benzines, illetve hibrid személygépjárműre;
- valamint7 db dízel kisbuszra
- és 38 db pickupra van szüksége az állami társaságnak.
Az Átlátszó felidézte, Mészárosék korábbi sikereiben jelentős szerepet játszott a rendkívül rövid vállalási határidő, és most sem volt ez másképp, elemzésük szerint ugyanis egy tendert így lehet a legkönnyebben „megnyeretni” egy kiszemelt céggel. Ezt a módszert vélték felfedezni ezúttal is, annyi csavarral, hogy a közútkezelő mostani kiírása egy új elemet tartalmazott az eddigiekhez képest. Mégpedig az aránytalanul kiosztott pontszámokat.
A közbeszerzési szakértő szerint egy teljesen torzított pontkiosztási rendszert alkalmaztak ezúttal: 1 és 15 nap között 100 pontot,16 és 30 nap között 20 pontot, 31 és 60 nap között 5 pontot, 61 nap fölött pedig 1 pontot adott a jelentkező cégeknek.
Ezt a pontozási rendszert még a Miniszterelnökség közbeszerzési útmutatója is ellenzi.
A szakértő szerint úgy „csúszhatott át” mégis a hatósági ellenőrzésen, hogy sem a Közbeszerzési Értesítőben megjelent hirdetményből, sem a pontszámítási módszer részletes leírását tartalmazó kiegészítő dokumentációból nem derült ki. Csupán az EKR belső felületéről letölthető ártáblázat nevű Excel tábla egyik munkafüzete tartalmazta.