A kisebb kutak szerint a jelenlegi formában nem fenntartható az üzemanyagárstop

A jelenlegi formájában nem fenntartható az üzemanyagárstop a Népszavának nyilatkozó kis és nagy benzinkutakat üzemeltetők képviselői szerint.

A kormány tavaly novemberben döntött úgy, hogy a 95-ös benzin és a gázolaj literenkénti árát 480 forintban maximalizálja. Az intézkedés első körben február 15-ig volt érvényes, ezt aztán meghosszabbították május 15-ig.

A kiskereskedőket – úgy a Molt, OMV-t és Shellt, mint a hazai töltőállomások mintegy felét kitevő, körülbelül ezer ,,márkátlan„, vagy ,,fehér” kutat – az ársapka az elmúlt fél év alatt egyértelműen veszteséges működésre kényszerítette. Ez pedig hosszú távon nem fenntartható – szögezte le a lap megkeresésére Grád Ottó, a nagy iparági láncokat összefogó Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára. Hozzátette:

,,bár a nagy hazai láncokat csőd nem fenyegeti, a most elszenvedett veszteségeket az árstop esetleges feloldása után akár évekig kell majd ledolgozniuk”.

A Független Benzinkutak Szövetsége (FBSZ) a napokban három javaslat-változattal élt az illetékes Innovációs és Technológiai Minisztérium felé:

• Elsősorban azt kérik, hogy az árstop feloldása, az árak piaci szintre emelése mellett a kormány jelöljön ki olyan kedvezményezett társadalmi csoportokat, amelyek számára utólag visszatérítik a piaci és hatósági ár különbségét. Ezek lehetnek akár a magyar magánszemélyek, akár rászorulók, nagycsaládosok, vagy például mezőgazdasági cégek. A jogosultak a piaci áron kifizetett üzemanyag blokkja-számlája ellenében válnának jogosulttá az utólagosan megtérített állami támogatásra.

• Alternatív megoldásként a piaci ár meghatározott arányában egy, a kutasok megélhetését biztosító árrést javasolnak.

• Harmadsorban pedig – ha a kormány május 15-től alapvetően nem kíván eddigi gyakorlatától eltérni – emelkedő szállítási és rezsiköltségeikre hivatkozva a kis kutak számára a tavalyi, március-májusi forgalmuk 80 százaléka után biztosított, literenként 20 forintos támogatás emelését javasolják.

A lap megjegyzi: csak az, hogy a Mol, korábbi szerződéseitől eltérően, a finomító és a kút közötti szállítás költségét a velük újonnan szerződő kis kutakra terheli, literenként átlag 10 forint többletköltség.

Egri Gábor, Független Benzinkutak Szövetségének elnök szerint a március eleji, szintén a 480 forintos nagykereskedelmi ársapka bevezetésére visszavezethető országos üzemanyag-kiszállítási gondok mára jórészt rendeződni látszanak. Ugyanakkor a kis kutak a kialakult helyzetben változatlanul a tönk szélén állnak.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Legfrissebb híreink

kapcsolódó cikkeink

Megszűnik a határellenőrzés Kiszomboron és Nagylakon

A soros magyar európai uniós elnökség egyik fontos célkitűzése az volt, hogy még az év vége előtt pont kerülhessen a schengeni övezet bővítésére, és ez sikerült is, Bulgária és Románia január elsejétől a zóna része lesz – közölte Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön.

Tovább olvasom »