Tuzson Bence, a Miniszterelnökség közszolgálatért felelős államtitkára keddi budapesti sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy az iparűzési adót elsődlegesen a helyi tömegközlekedés finanszírozására kell fordítaniuk az önkormányzatoknak. Ma Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter már finomított: ,,„a forrásmegosztás jelenlegi rendszerén nem kívánunk változtatni.” Ha kikerülne az állam 50 milliós támogatása Hódmezővásárhelyről, nem tudna megvalósulni az ingyenes tömegközlekedés.
A Volánbusz által üzemeltetett hódmezővásárhelyi rendszer költsége évi 110 millió forint. Ennek viszont kevesebb mint tizede, tízmillió forint folyik be a jegyeladásokból. 50 millió forintot ad már most is az önkormányzat, 50-et pedig az állam. Az ingyenessé tétel így jóformán csak 10 millió forintot jelentene a város költségvetésének.
Azonban ha az állam esetleg kivonná az 50 millió támogatását, az gyakorlatilag lehetetlenné tenné a vásárhelyi program megvalósítását.
Tuzson Bence kedden elmondta: a kormány az önkormányzatok egyik legfontosabb feladatának a helyi tömegközlekedés finanszírozását tartja, és a meglévő jogszabályok is az önkormányzatok feladataként jelölik meg a tömegközlekedés biztosítását.
,,Szeretnénk egyértelműsíteni” ezt a feladatot, ezért „törvénybe fogjuk foglalni, hogy az iparűzési adót elsődlegesen a helyi tömegközlekedés finanszírozására kell fordítani”, és csak ha ez biztosítva van, azután lehet az adóból fennmaradó összeget másra költeni.
A helyi tömegközlekedés finanszírozása az önkormányzatok feladata, „csak annyi történik,” hogy ezt megerősíti a kormány – kommentálta csütörtöki sajtótájékoztatóján a Miniszterelnökséget vezető miniszter a törvényjavaslatot. Gulyás Gergely hozzátette: ,,a forrásmegosztás jelenlegi rendszerén nem kívánunk változtatni.”