A nap témája: Rekordáron vettük az orosz gázt ősszel

Tavaly októberben ezer köbméterenként 2493 eurót fizethetett Magyarország az orosz gázért, számolta ki a Népszava a KSH külkereskedelmi adataiból. Ez az ár 8 százalékkal magasabb, mint az irányadó, holland gáztőzsde két hónappal korábbi, 2305 eurós átlagárszintje, melyen a tizedik havi gazpromos árazásunk alapult.

A KSH szerint tavaly októberben kiugró mennyiséget, 481 millió köbmétert vett az ország az orosz gázból, mely a lap szerint így összesen 1,2 milliárd euróba, vagyis mintegy 483 milliárd forintba került. Már a szeptemberben a magyar állami MVM által kifizetett, ezer köbméterenként 1837 eurós ár is rekordnak számított, mely 56 százalékkal volt drágább, mint a megelőző havi.

Forintban a Népszava szerint az MVM októberben köbméterenként csúcstarifát, 1005 forintot fizethetett az orosz gázért. Ez az átlagfogyasztás alatti, „rezsicsökkentett” lakossági gáztarifa húszszorosa, de jelentősen meghaladja az átlagfogyasztás feletti, „rezsiemelt” szintet is.

Ismert, hogy 2022 októberétől 2023 márciusáig kedvezményt kaptunk Oroszországtól, ezen hónapokban a gáz megawattóránként 150 euró feletti árrészét halasztva fizethetjük a Gazpromnak. Októberi orosz gázárunk 255 euróra jön ki megawattóránként, de az irányadó, augusztusi, tőzsdei átlagár is 236 euróra rúg, ezzel együtt a Népszava a KSH adatbázisában nem látta nyomát halasztott fizetésnek.

A két hónapos orosz árelcsúsztatás miatt ugyanakkor 2022 utolsó és 2023 első két havára biztos árcsökkenés jósolható. Az augusztusi, megawattóránként átlag 236 eurós holland tőzsdei csúcs folyamatos csökkenéssel decemberre átlag 117 euróig csökkent.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Legfrissebb híreink

kapcsolódó cikkeink

Közlekedő Tömeg: a tavalyinál is súlyosabb a MÁV járműhelyzete

A tavalyi mélypont után tovább csökkent a MÁV-Start üzemképes, a nem villamosított vasútvonalakat kiszolgáló dízel-motorvonatainak száma – írja közleményében a Közlekedő Tömeg Egyesület. A közérdekű adatigénylésére kiadott járműállományi adataiból kitűnik, a járműhiányra hivatkozva elrendelt vasútbezárások sem voltak képesek a MÁV dízeljármű-gazdálkodását konszolidálni.

Tovább olvasom »