Közlekedő Tömeg: a tavalyinál is súlyosabb a MÁV járműhelyzete

A tavalyi mélypont után tovább csökkent a MÁV-Start üzemképes, a nem villamosított vasútvonalakat kiszolgáló dízel-motorvonatainak száma – írja közleményében a Közlekedő Tömeg Egyesület. A közérdekű adatigénylésére kiadott járműállományi adataiból kitűnik, a járműhiányra hivatkozva elrendelt vasútbezárások sem voltak képesek a MÁV dízeljármű-gazdálkodását konszolidálni.

A járművek rendelkezésre állása továbbra is siralmas:

  • a MÁV-Start legkorszerűbb dízel-motorvonatainak számító (de így is több, mint 20 éves) Desirók harmadát,
  • a még szintén korszerűnek tekinthető (magaspadlós, de klimatizált) Uzsgyik 40%-át,
  • a nem villamosított fővonalakon a távolsági vonatokat továbbító, de már 50 éves M41-es (Csörgő) dízelmozdonyok több, mint felét nem sikerül napi forgalomba adni.

Mindez természetesen az utasok bőrére megy: jelenleg is van olyan vasútvonal (Vésztő-Gyoma), ahol a vonatok többsége helyett már hetek óta rendszeresen pótlóbuszokat kell beállítani, mert nem jut rájuk jármű.

Ugyancsak döbbenetes képet mutat az a Közlekedő Tömeg által megszerzett statisztika is, ami a 2021 januárja óta az egyes hónapokban járműhiba okán kimaradt vagy autóbusszal pótolt mellékvonali vonatok számát mutatja. Az addig mérsékelt helyzet Lázár János közlekedési miniszterré kinevezését követően kezdett rohamos romlásba,

az üzemképtelen motorvonatok miatt busszal pótolt vonatok száma kilőtt, a mélypontot jelentő 2023. júniusban 15-ször annyi mellékvonali vonat maradt ki (856), mint egy évvel korábban (56).

Az utolsó pillanatban kimaradt vagy operatív pótlásra szoruló vonatok száma csak a tavalyi év végére esett vissza a 2022-es szintre (havi 100 alá), ám ezt csak olyan áron sikerült megvalósítani, hogy a vasútbezárások keretében jelenleg havi közel 3000 vonat marad ki, vagy pótolja alapértelmezetten is autóbusz.

Ahogy megszokhattuk, új vagy akár használt dízeljárművek beszerzése helyett a döntéshozók inkább újabb mellékvonalak bezárásával oldanák meg a helyzetet: a MÁV felsővezetésének tagjai szakmai fórumokon ezt már meglepően nyíltan hangoztatják is.

Noha több megoldás is mutatkozna a helyzet megoldására: másokkal együtt a Közlekedő Tömeg is rendszeresen felhívja a döntéshozók figyelmét eladósorban levő használt, de modern és jó állapotú dízelmotorvonatok vásárlásának, vagy magánszolgáltatók bevonásának lehetőségére. Mivel egyik megoldás sem jelentene jelentős terhet a költségvetés számára, a súlyosbodó dízeljármű-helyzet és a várható vasútvonal-bezárások mögött kizárólag politikai döntést lehet sejteni.

Erre a feltételezésre erősít rá az áprilisban kiszivárgott levél mellett az a tény is, hogy a MÁV-Start a napokban újra előzetes piaci konzultációt indított 95 darab új villamos motorvonat beszerzése ügyében, azonban az újonnan csak ráhordónak nevezett mellékvonalakra szánt járművek beszerzéséről továbbra sincs szó, hiába jelentik ezek a vasútvonalak a Start hálózatának több, mint felét.

A versenyképes közösségi közlekedés módszeres lepusztítása újabb tünete annak a folyamatnak, hogy a kormányzat elengedte a vidéki Magyarország kezét, ami ellen a Közlekedő Tömeg határozottan tiltakozik és erre buzdítja az érintett településeket képviselő tisztségviselőket is – írja az egyesület.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Legfrissebb híreink

kapcsolódó cikkeink

Folytathatja munkáját a makói gyepmester

A napokban a Makói Kistérség Többcélú Társulása újra megbízta a vállalkozót 2025. szeptember 30-ig, 1,6 millió forintért. A nyári videó miatt egyelőre nem állapítottak meg állatkínzást, ezért a hódmezővásárhelyi vállalkozó tovább üzemeltetheti a gyepmesteri telepet.

Tovább olvasom »