A Szeged és Hódmezővásárhely közötti tram-train újabb négy járművének beszerzésére 9 milliárd forintot hagyott jóvá a kormány.
A Magyar Közlönyben megjelent határozat a szolgáltatás bővítésével indokolja a beszerzést. A MÁV-START Vasúti Személyszállító Zrt. a következő ütemezésben kap pénzt a 4 új vonat beszerzésére:
- 2020-ban 12 668 431 euró, (mintegy 4,5 milliárd forint),
- 2021-ben 73 651 836 forint,
- 2022-ben 12 668 431 euró (mintegy 4,5 milliárd forint) és 36 825 918 forint.
A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nek meg kell terveztetnie a Hódmezővásárhely végállomáshoz csatlakozó járműtároló telepet. Szintén a NIF feladata lesz az egyes belterületi szakaszokon a tram-train rendszer biztonságos és üzemszerű működéséhez szükséges kiegészítő infrastrukturális elemek átépítése. Erre idén 300 millió forint áll a rendelkezésére.
Magyarország első integrált villamos és nagyvasúti tram-train vonala a meglévő szegedi 1-es villamosvonalból ágazik ki. A vonal a MÁV Zrt. 135-ös számú vonalán mintegy 22 kilométeres nagyvasúti pályáján folytatódik, amely teljesen átépül és bizonyos szakaszokon – ahol a vasútüzem megköveteli – a második vágány is kiépül.
Emellett Hódmezővásárhelyen új villamosvonal épül. Az egyvágányú hódmezővásárhelyi villamosvonalon hat megállót alakítanak ki, ebből kettőnél, valamint a végállomáson lesz kétvágányos forgalmi kitérő.
A MÁV-Start és a Stadler Rail Valencia 2017 májusában írta alá a tram-train szerződést nyolc, plusz opcionálisan négy darab jármű beszerzéséről. A tervek szerint a nyolc darabos megrendelésből az első jármű az idén ősszel érkezik, a mintegy egy éves futópróbát és engedélyeztetési eljárást követően várhatóan 2021 őszétől állhat forgalomba mind a nyolc. A most megrendelt négy szerelvény pedig 2022 nyarán állhat forgalomba a tervezett ütemezés alapján – közölte a MÁV.
A kormány ugyan ebben a határozatban a vasúti személyszállítási gördülőállomány fejlesztését szolgáló összeget 2021-ben 55,9 milliárd, míg 2022-ben 55,3 milliárd forintban határozta meg. Ezzel együtt visszavonta a 21 nagykapacitású motorvonat beszerzéséről szóló tavaly novemberi határozatának azt a részét, amely 2021-re 55,8 milliárd, míg 2022-re 50,7 milliárd forintot biztosított erre a célra.
(napi.hu)