A gyárvezetés nem tájékoztatta a szakszervezetet sem az elbocsátások tényéről, sem annak mértékéről – mondta el a Népszavának Hajdú Roland, a Continental makói gyárában működő Gumiipari Szakszervezet helyi titkára. A cégvezetés szerint a szabályozás által előírtnál magasabb összegű végkielégítést nyújtanak a távozóknak és a jelenlegi lépés nagyrészt a kölcsönzött munkavállalókat érinti.
Az elbocsátások okairól a gyár dolgozói kizárólag a sajtóból értesültek. Nem ismerik az elbocsátások szempontjait, ám feltűnőnek tartják,
,,hogy ismereteik szerint csak magyar munkavállalóktól szabadul meg a cég, és legtöbb esetben húsz évet is meghaladó munkaviszonnyal rendelkezőknek intenek búcsút.”
A gyárban terjednek olyan hírek, ami szerint elképzelhető, hogy külföldi munkavállalók előtt nyithatja meg az utat a mostani elbocsátási hullám. Ezt támaszthatja alá, hogy jelenleg közel százötven indonéz munkás dolgozik a gyárban. Korábban Szerbiából és Ukrajnából és érkeztek munkavállalók, de ők mára teljesen eltűntek a makói gyárból.
A Continental magyarországi vezetése ezt válaszolta a lapnak:
„Felelős munkáltatóként arra törekszünk, hogy a külső üzleti környezet változásaira mindig a megfelelő választ adjuk. A 2022-ben tapasztalt növekvő megrendelésszám miatt például ebben az időszakban Makón több mint 500 fővel bővültünk. Jelenleg viszont a piac romlásának és az elmaradó megrendeléseknek köszönhetően olyan lépéseket kell megtennünk, amelyek biztosítják fenntartható üzleti működésünket és ezzel együtt a lehető legkevésbé érintik munkavállalóinkat. Ezen alapelvek mentén hoztuk meg döntésünket a hivatkozott létszámmódosításról, melyről a törvényi előírásoknak megfelelően értesítettük a helyi érdekképviseleteket. A törvényi előírásoktól viszont pozitívan eltérve, kollektív szerződésünknek megfelelően, a szabályozás által előírtnál magasabb összegű végkielégítést nyújtunk távozó munkatársainknak. A jelenlegi lépés nagyrészt a kölcsönzött munkavállalókat érinti és a folyamatot 2023 végéig hajtjuk végre. Piaci szereplőként megrendelőink és a piac igényeit folyamatosan felülvizsgáljuk és ehhez igazítjuk munkavállalóink számát most, és a jövőben is.”
Hajdú Roland szakszervezeti titkár szerint az ötven elbocsátott munkavállaló között nagy számban találhatóak olyanok, akik munkaviszonya elérte, sőt meghaladta a húsz évet a makói gyárban. Sok esetben a legtapasztaltabb magyar munkavállalókat küldték el a gyárból. Olyanokat is, aki fél éve még az indonéz munkavállalók betanítását végezték a Continental makói gyárába, és akiket joggal tartanak a legkiválóbb helyi dolgozóknak.