Hiába ért véget a technikai recesszió, és csökkent jelentősen az infláció, továbbra is veszteségben fuldoklik az áruforgalom mintegy 80 százalékát lebonyolító közúti szektor, mert nincs elég megrendelés – írja a 24.hu a DigiLog Consulting stratégiai tanácsadócég által közzétett, 2023. IV. negyedéves Közúti Fuvarozási Árindex (KFX 23Q4) szakértői elemzése alapján.
A jelentés szerint a fuvarozók elszomorító eredménye egyenes ági következménye a kedvezőtlen makro-környezetnek:
- a belföldi fogyasztás és a kiskereskedelem javuló tendenciát mutat ugyan, de még mindig 4 százalékos mínuszban van 2022 negyedik negyedévéhez képest.
- Az ipari termelés, ami a fuvarozás másik nagy árubázisa, negatív tendenciával 7,4 százalékos visszaesésbe került az előző év azonos időszakához képest.
- A tendencia romlását a decemberi termék-külkereskedelmi egyenleg negatívba fordulása jelezte, amelynek értelmében az export nagyobb mértékben csökkent, mint az importforgalom. Ezek a volumencsökkenések nagyon érzékenyen érintik nemzetközi fuvarozóinkat, akik az exportokkal jutnak ki az uniós piacokra, ezt követően pedig – néhány harmadik országos fuvar elvégzése után – importtal térnek haza.
A kamionos vállalkozásoknak az üzemanyagon kívül minden költségük emelkedett, beleértve