A nap témája: 10 évig nem nyilvánosak a sztrádakoncesszió háttérszámai

A magyar kormány koncessziós eljárásban 35 évre átadná a hazai sztrádahálózat üzemeltetését, valamint a még hiányzó szakaszok építésének finanszírozási terhét a kormányzati szektoron kívül levő piaci szereplőknek, írja a Népszava. Az erről szóló tenderre jövő hétfőig jelentkezhetnek az érdeklődök, ezután már nem fogadhat be a pályázatot kiíró Nemzeti Koncessziós Iroda (NKI).

Az ezt követő tárgyalásos szakaszban a jelentkezőkkel az iroda, illetve az azt felügyelő Rogán Antal vezette Miniszteri Kabinetiroda tárgyal, majd tervek szerint legjobb ajánlatot tevő céggel még az idei esztendőben aláírnák a 35 éves szerződést.

A koncesszió életbe lépését követően a következő 35 évben a nyertes cég vagy konzorcium építhetné tovább, valamint tarthatná karban a gyorsforgalmi úthálózatot Magyarországon, ezzel pedig évtizedekre jelentősen szűkülne a verseny ezen a piacon.

Rogán Antal egy háttérbeszélgetésen az állítólagos forráshiánnyal magyarázta a sztrádák üzemeltetésének koncesszióba adását, mert szerintük az Európai Unió nem ad pénzt pályaépítésre amellett, hogy a költségvetési források is szűkösek.

A Népszavát az Európai Bizottság korábban arról tájékoztatta, valójában Brüsszel adna pénzt sztrádaépítésre a helyreállatási alapból, ehhez azonban több környezetvédelmi előírást is teljesíteni kellene.

A Transparency International adatigényléssel fordult NKI-hoz, hogy utóbbi mutassa be azokat a számításokat, amelyek indokolják a 35 éves időtartamot.

A Transparency arról tájékoztatta a Népszavát, miszerint a hivatal elutasította adatigénylésüket arra hivatkozva, hogy az döntés-előkészítő anyag, így szerintük 10 évig nem nyilvános. Nagy Gabriella, a Transparency programvezetője a lapnak elmondta, fontolgatják, hogy az adatigénylésnek bírósági úton szerezzenek érvényt.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Legfrissebb híreink

kapcsolódó cikkeink