A magyar kormány koncessziós eljárásban 35 évre átadná a hazai sztrádahálózat üzemeltetését, valamint a még hiányzó szakaszok építésének finanszírozási terhét a kormányzati szektoron kívül levő piaci szereplőknek, írja a Népszava. Az erről szóló tenderre jövő hétfőig jelentkezhetnek az érdeklődök, ezután már nem fogadhat be a pályázatot kiíró Nemzeti Koncessziós Iroda (NKI).
Az ezt követő tárgyalásos szakaszban a jelentkezőkkel az iroda, illetve az azt felügyelő Rogán Antal vezette Miniszteri Kabinetiroda tárgyal, majd tervek szerint legjobb ajánlatot tevő céggel még az idei esztendőben aláírnák a 35 éves szerződést.
A koncesszió életbe lépését követően a következő 35 évben a nyertes cég vagy konzorcium építhetné tovább, valamint tarthatná karban a gyorsforgalmi úthálózatot Magyarországon, ezzel pedig évtizedekre jelentősen szűkülne a verseny ezen a piacon.
Rogán Antal egy háttérbeszélgetésen az állítólagos forráshiánnyal magyarázta a sztrádák üzemeltetésének koncesszióba adását, mert szerintük az Európai Unió nem ad pénzt pályaépítésre amellett, hogy a költségvetési források is szűkösek.
A Népszavát az Európai Bizottság korábban arról tájékoztatta, valójában Brüsszel adna pénzt sztrádaépítésre a helyreállatási alapból, ehhez azonban több környezetvédelmi előírást is teljesíteni kellene.
A Transparency International adatigényléssel fordult NKI-hoz, hogy utóbbi mutassa be azokat a számításokat, amelyek indokolják a 35 éves időtartamot.
A Transparency arról tájékoztatta a Népszavát, miszerint a hivatal elutasította adatigénylésüket arra hivatkozva, hogy az döntés-előkészítő anyag, így szerintük 10 évig nem nyilvános. Nagy Gabriella, a Transparency programvezetője a lapnak elmondta, fontolgatják, hogy az adatigénylésnek bírósági úton szerezzenek érvényt.