A ,,benzinárstop”meghatározása megint olyan fideszesre sikerült. A Magyar Közlönyben megjelentek szerint nem hatósági áras az üzemanyag, ha azt úgynevezett nagy nyomású (percenként legalább 80 liter átfolyású) kútfejen tankolják. A 3,5 tonnát meghaladó, külföldi rendszámú teherautók, illetve a 7,5 tonnát meghaladó, magyar rendszámú teherautók csak ilyen kútfejnél tankolhatnak.
A rendelkezés a traktorokra, mezőgazdasági erőgépekre nem vonatkozik. A jogszabály előírja, hogy ezen a kútfejen legalább a kormányrendeletben megszabott hatósági áron kell értékesíteni az üzemanyagot. Ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a szállítmányozó cégek az eddigi 480 forint helyett piaci áron kapják az üzemanyagot. Ez a 95-ös benzin esetében bruttó 640 forint, míg a gázolajé bruttó 717 forint literenként.
Ezt ellensúlyozandó a kormány arról is döntött, a benzin, illetve a gázolaj jövedéki adóját (amelyet másfél hete csökkentett 5-5 forinttal) literenként újabb 20-20 forinttal csökkenti. A jövedéki adó csökkentése (mivel azt is 27 százalék áfa terheli) így bruttó 25-25 forinttal csökkentheti a két üzemanyagtípus árát. Így
a buszok, teherautók várhatóan 615 forintért vásárolhatják a benzin, illetve 692 forintért a gázolaj literjét.
Beláthatjuk,
a szállítási költségek ebből eredő emelkedése bele fog épülni a szállított termékek árába. Ami az infláció további emelkedését hozza magával.
A rendelkezés arról is szól, hogy ha a kiskereskedő 480 forintos nagykereskedelmi hatósági áron vásárolta meg az üzemanyagot, de azt a friss rendelet szerint már piaci áron értékesíti, a különbözetet meg kell fizetnie a nagykereskedő részére.