A csanádpalotai képviselő testület arról döntött, hogy csatlakozik a Nagyér Térségi Szociális Önkormányzati Társuláshoz, vagyis a Csanádpalotai Szociális Intézmény és Gyermekjóléti Szolgálat jelen formájában meg fog szűnni és a tagintézmények is elveszítik önállóságukat – derül ki a 2022. június 30-i testületi ülés előterjesztéséből és jegyzőkönyvéből.
Mindez azt jelenti, hogy az 500 lakosú Nagyér lesz a gesztor, vagyis nem Csanádpalotán fognak megszületni a fontos döntések szociális ügyekben. Az így elérhető emelt normatív támogatást szajkózzák a képviselők, aminek elosztása egy társulás esetén nem egyszerű és a vezető szerep nem Csanádpalotáé lesz.
Tóth László alpolgármester, – aki részt vett az előzetes tárgyalásokon, – csak az ülésen szembesült azzal, hogy ez nem egy csatlakozási szándéknyilatkozat, hanem egy csatlakozásról szóló döntés. A két fogalom között jelentős a különbség.
Volt olyan képviselő, aki azért döntött a csatlakozás mellett, mert ennek eredményeképpen átkerül a társuláshoz a könyvelés. A szociális kérdésekben ez az ok elégé nevetséges, hiszen informáióink szerint Csanádpalotán az összes, az önkormányzat fenntartása alá tartozó intézmény könyvelését egy munkatárs látja el hosszú évek óta és sosem volt vele probléma.
Újra előkerült a gondozóház jövője. Ezúttal Perneki László polgármester azt nyilatkozta, hogy nem zárják be. Azonban a működtetése kérdéses, hiszen a társulás nem veszi át a Neplemente Idősek Gondozóházának üzemeltetését. Ez nem kötelező feladat, de a gondozottak (16 fő) 24 órás felügyeletet igényelnek. Arról nem is beszélve, hogy az ott dolgozók alkalmazását is meg kell oldani. Való igaz, hogy a szociális intézmény ezen tagintézményéhez kell a leginkább hozzájárulnia az önkormányzatnak, de a jegyzőkönyvben olvasható állítás, mely szerint a teljes költség az önkormányzatot terheli, nem igaz, hiszen igényelnek és kapnak is rá normatívát. A kérdés az, hogy ha nem zárják be és nem is csatlakozik a társuláshoz a gondozóház, akkor ki igényli majd a támogatást és milyen formában fog működni.
Nagyon érdekes olvasni, hogy a csatlakozásról szóló döntés időpontjában már arról folyik a vita, hogy mikor léphetnek vissza, ha nem lesz megfelelő megoldás ez Csanádpalota számára. A polgármester szerint az integrálódás egy hosszú folyamat része, korábbi elmondása szerint a képviselő-testület egységes, azaz felvetődik megint a kérdés, hogy akkor az alaposan megvizsgált tények, hosszú egyeztetések után miért megosztott a testület még mindig: a határozat elfogadásánál 4 igen és 2 tartózkodás volt.
Korábban sem működött a társulás
A jelenlegi nevén Csanádpalotai Szociális Intézmény és Gyermekjóléti Szolgálat 2019 január elsején kezdte meg működését. Akkor is egy társulásból kiválva, mert az sem működött, pedig Csanádpalota volt a gesztor település. Mindez Nyergesné Kovács Erzsébet polgármestersége idején történt, aki bár szándékozott bezárni a gondozóházat, amit végül nem tett meg és még ő is fent tudta tartani az intézmény független működését.
Nagyon hasonló vezetése volt az akkori társulásnak, mint a most tervezettnek. Ez azért támaszt aggályokat, mert 2018-ban rosszul igényelték az állami normatívát: 8 millióval többet, mint lehetett volna. Ez az ellenőrzésnél ki is derült és azt már a Dr. Debreczeni István vezette önkormányzatnak kellett visszafizetnie, amit meg is tett az önkormányzat saját költségén, ugyanis a társulás a többletnormatívát felhasználta még 2018-ban.
A sokat bírált Debreczeni István polgármestersége idején visszafizette a rosszul igényelt normatívát és több olyan tartozást, amely kimaradt még a Nyergesné Kovács Erzsébet idején lévő csődeljárásból. Emellett jelentős tartalékot képzett és fejlesztéseket hajtott végre akár a szociális intézmény esetében is.
A gondozóháznál hatékonyabbá tették a napelemes rendszert, ezzel csökkentve a rezsit, amire most igen csak szükség lesz. A megújuló energia hasznos felhasználása az elszabadult energiaárak nélkülözhetetlen lesz a működéshez.
Egy lezárt és egy lezárás előtt álló pályázat is van a szociális intézményeknél
Az egyik a Családsegítő Központ és Gyermekjóléti szolgálat infrastrukturális fejlesztése (TOP-4.2.1-15-CS1-2016-00007), a másik a Csanádpalota Város Önkormányzata Alapellátási Központjának energetikai korszerűsítése (TOP-3.2.1-15-CS1-2016-00036). Mindkét pályázat esetében a csanádpalotai önkormányzat a kedvezményezett és mindkét projektben szerepel 5 éves fenntartási kötelezettség és mint tudjuk, a fenntartó a tervek szerint nem az önkormányzat lesz.
Végül az is lehet, hogy a társuláshoz való csatlakozás célja csak az, hogy az intézmény új vezetést kapjon. Az új vezető hajtsa majd végre az elbocsájtásokat, az átszervezés munkahelyeket szüntethet meg, amivel családok megélhetése kerülhet veszélybe.
Azaz, a kormány a munkahelyek védelmét tűzte ki célul, míg a szintén kormánypárti Lázár János által támogatott csanádpalotai önkormányzati vezetés esetleg munkahelyeket szüntethet meg.