Energiaárak: a Lidl-ben lekapcsolnak a világítások, a Spar-ban olvasztási terv készül, a Tesco-ban lámpákat cserélnek

A brutális energiaárak apropróján az mfor.hu megkereste a nagyobb áruházláncokat, azt tudakolván, vajon ők hogyan reagálnak a megváltozott helyzetre. A korábban megkezdett energetikai előrelátás most kamatozhat igazán azoknál a cégeknél, akik már a növekvő energiaárakat megelőzően elkezdtek azon dolgozni, hogy minimalizálják az ökológiai lábnyomukat. A rezsiemelkedés csak egy újabb motiváció, hogy folytassák a megkezdett munkát.

Mind az áruházakat, mind a logisztikai központokat LED-világításra cseréltük, de még a hűtőbútorokét is, mellyel jelentős fogyasztást takarítunk meg. Áruházaink intelligens épületfelügyeleti rendszere a legenergiahatékonyabb szellőzés- és világításvezérlést biztosítja. Ennek köszönhetően a bolti világítás jelentős része, valamint a parkolóvilágítás lekapcsol az utolsó vásárló távozása után, az utolsó dolgozó távozását követően pedig, az áruház beriasztásakor a maradék világítás is megszűnik” – tájékoztatta az mfor.hu-t Tőzsér Judit, a Lidl Magyarország kommunikációs vezetője.

Az intelligens rendszer felel azért is, hogy a parkolóvilágítás csak megfelelő külső fényerő esetén úgynevezett „alkonykapcsolóval” kapcsoljon ki-be. A reklámvilágítások csak nyitvatartási időben működnek, s a rendszer figyeli az áruházban az elhasznált levegő mennyiségét is, és csak szükség esetén indítja be a szellőzőberendezéseket. A szellőzőrendszerek hőcserélőkön keresztül működnek (a kifújt levegővel a hőcserélőn keresztül felfűtik vagy lehűtik a befújni kívánt friss külső levegőt). Új áruházainál és a boltok területén VRV hűtő- fűtőberendezéseket alkalmaznak, és különböző hőzónákat alakítottak ki funkciótól függően. Az üzletekben a kétlépcsős fotocellás bejárati és kijárati ajtók az optimális hőmérsékletről gondoskodnak.

Mindezeken túl logisztikai központjainkban és áruházainkban a technológiai hűtés hulladékhőjét hővisszanyerővel visszaforgatjuk a csarnokok fűtésére, és folyamatosan bővítjük napelemekkel ellátott boltjaink számát. A bolti mélyhűtők leolvasztását folyamatosan ütemezzük, a boltok raktáraiban a használaton kívüli hűtőkamrákat pedig minden esetben lekapcsoljuk. Jelenleg épp elektromos fogyasztás almérőket építünk ki áruházainkban, hogy a fogyasztás folyamatos ellenőrzésével a felesleges áramfogyasztást megakadályozzuk” – tette hozzá a vezető.

A Spar Magyarországnál is többéves múltra tekint vissza az energiahatékonyság. Maczelka Márk kommunikációs vezető arról számolt be, hogy az új és a felújított üzletekben már a hűtőbútoroknál is csak LED-lámpákat és úgynevezett transzkritikus CO2 hűtéstechnikai rendszereket használnak, a hűtőrendszerek hulladékhőjét használják fel a fűtéshez és a melegvíz előállításhoz, és földhőszivattyút alkalmaznak egyes új és felújított üzletükben, ahol ennek kiépítésére volt lehetőség, az új és felújított boltjaikat hőszigetelik. Intelligens épületüzemeltetési szoftverük náluk is automatikusan szabályozza a belső hőmérsékletet, és elektromos autótöltőket szereltek fel.

Az új energiahelyzet miatt az eddigi két napelemmel ellátott áruházuk számát is bővítik, és ezentúl minden üzletben nagyobb figyelmet fordítanak a világítás és a gépek kikapcsolására.

Ha nincs szükség a fagylaltoshűtőkre és mirelitkádakra, akkor olvasztási ütemtervet készítenek, záráskor a világító testeket és a légcserélő rendszereket épületen belül és kívül is lekapcsolják éjszakára. A tetőkön található logók, totemek és pilonok világítását is mindenhol lekapcsolják zárás után, kivéve a bevásárlóközpontokon.

A Tesco is folyamatosan vizsgálja, hogyan tud a lehető legköltséghatékonyabban és energiatakarékosan működni ebben az új világban. Jelenleg is számos opciót vizsgálnak, miközben az elmúlt néhány évben ők is már minden áruházukban LED-lámpákra cserélték a hagyományos izzókat az eladótérben, azon kívül pedig jelenleg is folyik a csere (munkatársi területek, raktár, hűtőkamrák, stb.).

„Ezzel mind az eladótér, mind a hátsóterületek esetében több mint 2-2 millió kilowattóra villamosenergia megtakarítást érünk el évente”

– írták válaszukban az mfor.hu-nak.

Áruházaikban 100 százalékban megújuló energiát használnak, ahol nincs éjszakai árutöltés, a világítást a zárást követően mindenhol lekapcsolják, hűtőik többsége direkt ajtókkal felszerelt, amelyek karbantartására nagy hangsúlyt fektetnek.

Szeretne a jövőben is olvasni hasonló cikkeket?

A Makói Csípős mögött nem állnak milliárdosok, működésünkre az olvasók, az Önök segítségére van szükségünk. A Donably-n könnyedén beállíthatja, mekkora összeggel tudja támogatni munkánkat.

TOVÁBB A RÉSZLETEKHEZ…

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Legfrissebb híreink

kapcsolódó cikkeink

Elkezdődött az ajánlásgyűjtés

Tegnap, április 20-án, szombaton kezdődött az európai parlamenti, helyi önkormányzati és nemzetiségi önkormányzati választás kampányidőszaka. A jelöltek és jelölő szervezetek megkezdhetik az ajánlások gyűjtését.

Tovább olvasom »