A RegionalBahn.hu értesülése szerint a járványhelyzet ürügyén, az utasok háta mögött drasztikus és értelmetlen vasúti járatritkításra készül az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) és a Közlekedéstudományi Intézet (KTI): június 6-tól 34 vonalon megszüntetik a vonatok jelentős részét, egy részük helyett pótlóbuszokat fognak közlekedtetni. A járatritkítás érintené a Mezőhegyes-Újszeged vonalat is, ami Makón is áthalad.
20 vasútvonalon naponta irányonként mindössze egy, további 9 esetében pedig kettő járat fog közlekedni. A Közlekedő Tömeg úgy véli, a járvány elleni védekezést nem segíti a pótlóbuszozás: az autóbuszokon ugyanúgy zárt térben ülnek az utasok, mint a vonatokon.
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) csütörtök délben adott ki közleményt, amely szerint „ideiglenes járványügyi menetrendeket” léptetnek életbe a nyári hónapokra. A közlemény arról ír, az új menetrend „a rugalmas járványügyi menetrendek kialakítása során figyelembe veszi az utazóközönség változó igényeit, az ország közlekedési alapját képező vasúthálózat előnyét és elsőbbségét, ehhez igazodva növekszik az autóbuszos közlekedés ráhordó feladata és szerepe.” Emellett kijelentik: a vasúti fővonali fejlesztéseknek köszönhetően felszámolhatók a párhuzamosan futó távolsági buszjáratok, az így felszabaduló buszokat pedig „az egész vidéki Magyarország közlekedési lehetőségeinek javítására” lehet felhasználni.
A makói vasúti közlekedés helyzetéről már többször írtunk. Folyamatosan leépítették, miközben az autóbuszok tömve vannak főleg a kora reggeli és a délutáni órákban. Az elmúlt években azt is beígérték, hogy összekötik Makót és Szegedet egy tram-train vonallal és ehhez kapcsolódóan megépül a harmadik Tisza-híd. Persze ezekből azóta sem lett semmi. Makóról jelenleg kettő járat indul Újszegedre (6:35, 14:35) és Mezőhegyesre is (8:27, 16:27). A ritkítás ezt a vonalat is érintené, mutatjuk a mellékvonali ,,halállistát”:
Június 6-tól – hivatalosan nyárra – csupán napi egyetlen vonatpár üzemelne az alábbi vonalakon:
4 Esztergom–Komárom
5 Székesfehérvár–Komárom
45 Székesfehérvár–Sárbogárd
47 Godisa–Komló
98 Abaújszántó–Hidasnémeti
103 Karcag–Tiszafüred
113 Nyíregyháza–Nyírbátor
114 Mátészalka–Csenger
121 Mezőhegyes–Újszeged
125 Mezőhegyes–Battonya
146 Kunszentmárton–Lakitelek
147 Szentes–Orosháza
De jelentős ritkítások jöhetnek az alábbi vonalakon is:
25 Zalaegerszeg–Őriszentpéter–Hodoš [Őrihodos]: 2 nemzetközi vonatpár és vonatpótló buszok
35 Siófok–Kisbárapáti: 1 vonatpár és vonatpótló buszok; több vonatpár csak Karádig közlekedik
38 Nagyatád–Somogyszob: 1 vonatpár és vonatpóltó buszok; a Dombóvár–Kaposvár–Gyékényes vonalon is változásokat hozhat
43 Dunaújváros–Rétszilas: 3 vonatpár és vonatpótló buszok
60 Barcs–Gyékényes: 2 országos vonatpár (Szombathely–Pécs gyorsvonatok) és vonatpótló buszok
66 Villány–Mohács: 1 vonatpár és vonatpótló buszok
75 Nagyoroszi–Balassagyarmat: 4 vonatpár és vonatpótló buszok
78 Balassagyarmat–Ipolytarnóc: 1 vonatpár és vonatpótló buszok
85 Vámosgyörk–Gyöngyös: 1 vonatpár és vonatpótló buszok
86 Vámosgyörk–Újszász: 7 vonatpár és vonatpótló buszok
89 Nyékládháza–Tiszaújváros: 1 vonatpár és vonatpótló buszok
102 Kisújszállás–Kál-Kápolna: 1 vonatpár és vonatpótló buszok
109 Debrecen–Tiszalök: 4 vonatpár és vonatpótló buszok
111 Záhony–Mátészalka: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
113 Fehérgyarmat–Zajta: 1 vonatpár és vonatpótló buszok
116 Nyíregyháza–Vásárosnamény: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
125 Szarvas–Mezőhegyes: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
128 Püspökladány–Szeghalom: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
130 Szentes–Hódmezővásárhely: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
145 Lakitelek–Kiskunfélegyháza: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
146 Lakitelek–Kecskemét: 2 vonatpár és vonatpótló buszok
147 Kiskunfélegyháza–Szentes: 2 vonatpár és vonatpótló buszok