A Themis magántőkealap vezette konzorcium nyerte meg az autópályák építésének és karbantartásának koncessziós jogát a következő 35 évre – jelentette be pénteken Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát miniszter az eljárás eredményét. Ez az a konzorcium, amiben Mészáros Lőrincnek is érdekeltsége van.
Az MTI azt írja, a miniszter kifejtette, nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű az autópálya-rendszer bővítése és fejlesztése.
2032-ig 317 kilométer új autópálya épül, és a koncesszió első tíz évében 265 kilométer hosszan sávbővítések is lesznek
– mondta Rogán Budapesten egy háttérbeszélgetésen. Hozzátette: az útdíjbevételek elegendők és fedezni fogják a koncessziós költségeket.
Rogán szerint az eljárás mindenben megfelel az uniós előírásoknak, egységes kiírás vonatkozik az új szakaszok építésére és karbantartásra. Az új építéseknek 317 kilométer hosszan 2032-ig kell megvalósulnia, a sávbővítéseknek 265 kilométer hosszan, az első tíz év alatt kell elkészülnie. A miniszter ezek között említette az M1-es bicskei, komáromi, tatabányai, illetve az M7-es székesfehérvári, balatonvilágosi szakaszait, az M3-as gödöllői, baki, gyöngyösi, hatvani, kerekharaszti részeit, az M3-ast a keleti határig, és az M85-ös egyes részeit.
Az üzemeltetés-fenntartás a koncessziós időszak teljes 35 évében 1044 kilométer szakaszon valósul meg a szerződés szerint, valamennyi útszakasz munkálatai a nemzetgazdaságilag kiemelt beruházásokhoz tartozik
– közölte.
A projekt pénzügyi modelljéről elmondta, hogy az állam rendelkezésreállási díjat fizet, 35 év alatt fizeti ki a karbantartás-építés teljes összegét. A koncesszornak saját költségére kell felvennie a projekt megvalósításához szükséges hitelt. Ismertette, hogy az állam által beszedett útdíjaknak fedezni kell a 35 év alatt a teljes rendelkezésre állást.
Elmondta, az állam rendelkezésére álló bevételek fedezni fogják a koncesszió költségét, a magyar állam az útdíjbeszedéssel kapcsolatos jogokat nem engedi át.
A RÁD összege a koncesszió szerint 1 évre és 1 kilométerre vetítve 96,2 millió forint. A meglévő autópályák végig állami tulajdonban maradnak, ahogy az újonnan építettek is – jelezte Rogán Antal.
Mint márciusban megírtuk, tavaly októberben arra jutott a bíróság, hogy nyilvánosságra kell hozni, mi alapján döntött a kormány a 35 éves autópálya-koncesszió mellett. Az NKI azonban fellebbezett. A per másodfokú tárgyalásán azonban jogerős ítélet született, aminek értelmében ki kell adni az adatokat.