Számos népszerű termékkategóriában szűkebb kínálatra és magasabb árakra kell számítani az idei karácsonyi szezonban, a vásárlási kedv azonban a várakozások szerint nagyobb lesz: tehát összességében az idei ünnepekre készülve több pénzt fognak elkölteni az emberek, mint tavaly – írja a Népszava.
Mindez javarészt a koronavírusjárvány továbbgyűrűző, a világgazdaságot egészét érintő hatásainak tudható be. Madar Norbert, a GKI Digital vezető tanácsadója kifejtette, a gyártási kapacitások szűkülése és a szállítmányozási, logisztikai problémák miatt számos termék jóval kisebb számban és lassabban jut el Európába. A globális chiphiány pedig nem csak az autóiparnak okoz egyre nagyobb problémát, hanem a szórakoztató-elektronika területén is erőteljesen érezteti hatását. A szakértő szerint a drágább termékekből szélesebb, az olcsóbbakból pedig szűkebb a kínálat, ami egy erőteljes drágulás érzetét kelti a vásárlókban.
Ráadásul a tanácsadó megjegyezte, hogy magyar viszonylatban erre még rárakódik a romló forint/euró árfolyam miatti áremelkedés.
A magyar vásárlók így végső soron azt fogják érzékelni, hogy a telefonokért, laptopokért 20-30 százalékkal többet kell fizetni az idei karácsonyi szezonban, mint tavaly
– fűzte hozzá a GKI Digital felmérését alapul véve Madar Norbert, aki szerint ezúttal búcsút inthetünk az eddig megszokott 50-70 százalékos leárazásoknak, legalábbis az ünnepek előtt.
Mindemellett az erőteljesebb vásárlási kedv miatt a korábbiaknál várhatóan többet fognak költeni a vásárlók. Vagyis az idén 15 százalékkal többet, fejenként 60 ezer forintot szánnak ajándékokra, és ebből kettővel több, azaz hét embert szeretnének megajándékozni – mondta Madar, hozzátéve, hogy a magyar lakosság félelemérzete elmúlt, tavalyhoz képest jóval többen tervezik az ünnepi bevásárlást a hagyományos boltokban, az ünneplést pedig szélesebb körben.