1881. február 3-án született Makón Galamb József, a Ford Motor Company tervezője, a Ford T-modell egyik megalkotója.
Elemi iskoláit itt végezte, majd 1896-tól a szegedi Fa és Fémipari Szakiskolába járt. 1901-től Budapesten, a Magyar Királyi Állami Felső Ipariskolában fejezte be tanulmányait. Ezután egyéves önkéntes katonai szolgálatát Polában, a hadiflottánál töltötte. A gépészeket képző iskolahajó parancsnoka, Horthy Miklós, I. osztályú sorhajóhadnagy volt.
1903-ban az aradi MARTA gyár ösztöndíjával németországi tanulmányútra utazott. Frankfurt am Mainból, az Adler autógyárból indult a Saint Louis-i autó világkiállítás megtekintésére, ahol elhatározta, hogy Amerikában marad. 1905. december 11-én belépett detroiti Ford céghez. Henry Ford közeli munkatársa lett, s 1907-től a T-modell tervezésében már döntő szerepe volt. Az autót, mely négy kerékre ültette Amerikát 1908-tól 1927-ig gyártották. Több mint 15 millió darab készült belőle.
Ugyanilyen sikeres modell volt a Fordson traktor is, melynek tervezését szintén Galamb József kezdte el, a B-modell motorjának és a T-modell hátsó tengelyének felhasználásával.
1915-ben házasságot kötött Dorothy Beckhammel. Két kislányuk született.
1921-ben Galamb József hat darab Fordson traktort küldött Makóra, hogy beindítsa testvérei vállalkozását, és 100 ezer koronás ösztöndíjat alapított a Felső Ipariskola makói tanulói támogatására. 1926-os látogatásakor Horthy Miklós kormányzóval, egykori parancsnokával a budai várban találkozott a Ford Művek akkor már világhírű főmérnöke. Makói látogatásakor ajándékozta egyik rokonának ezüst colstokját, melybe nevét Joe Galamb-ként gravírozták be, amely a kiállításon is látható.
Galamb József 1944-ben kérte vezető állásából nyugdíjazását. 1955. december 4-én hunyt el Detroitban.
A Galamb család és Makó
A Galamb család fontos szereplője volt Makó várostörténetének a 20. század első felében. A család legismertebb tagja Galamb József volt. Legidősebb testvére, dr. Galamb Sándor ügyvéd, városi és megyei képviselő, aktív tagja a helyi politikai közéletnek. A református egyház főgondnokaként meghatározó szerepe volt abban, hogy az első világháborúban beolvasztott harangokat sikerült pótolni. Névadója az ún. Horthy-harangnak, amely ma is a református ótemplom tornyában szolgál.
Fiatalabb testvérei János és Ferenc vezették a makói Ford lerakatot a Deák Ferenc utca 61. szám alatt. A Galamb József által 1921-ben Makóra küldött Fordson traktorokkal vállaltak mezőgazdasági munkákat, de műhelyükben szervizelést is végeztek egészen a II. világháború végéig. Ekkor a megszálló szovjet katonaság a Ford alkatrészeket harcjárművek alkatrészeinek vélte és lefoglalta azokat.
(A cikk első megjelenése 2021.02.03-án volt.)