300-350 benzinkút van, ahol hol van, hol nincs üzemanyag, függően attól, hogy odaér-e a tartályautó. Senkit sem biztatok arra, hogy tankoljon többet annál, mint amennyit egyébként szokott egy hosszú hétvége előtt – mondta az Inforádiónak Bujdos Eszter, a holtankoljak.hu-t üzemeltető cég ügyvezetője.
Kifejtette, lassan a lakosság számára is tankolási problémák keletkezhetnek, mert a jelenlegi ellátórendszer nem tudja azonnal kiszolgálni a megnövekedett igényeket. A megnövekedett igények már múlt hétfő óta érzékelhetők elsősorban a tranzitútvonalak mentén, márt máshol Európában szinte duplájába kerül mindenhol már az üzemanyag, mint nálunk, ezért teljesen érthető, hogy a tranzitforgalom döntő többsége itt tankol.
A szakértő szerint a másik ok, amiért üzemanyaghiány lépett fel, hogy a nagykereskedelmi árak befagyasztásával a nagykereskedő cégek, amelyek eddig a teljes üzemanyag-forgalom 30 százalékát importálták Magyarországra, már nem szállítanak veszteségesen.
,,Most több száz benzinkúttal kell szerződést kötni ahhoz, hogy vidéken a kisebb benzinkutak üzemanyag-ellátása biztosított legyen. Az ígéret megvan arra, hogy mindent megtesznek ennek érdekében, ezt részben látjuk is, de a kutak negyedének vannak ellátási problémái” – mondta Bujdos Eszter, és hozzátette, nagyjából 100-150 kút volt kénytelen bezárni a november óta tartó ársapka miatt, mert nem tudta a terheket viselni.
Elmondta: arra is kell számítanunk, hogy lehet, hogy nem az első benzinkúton tudunk teletankolni, és azoknak a kutaknak a száma várhatóan növekedni fog, ahol bármilyen korlátozás vagy átmeneti készlethiányt tapasztalhatunk a következő napokban. Jelezte, ez a logisztikai átállás bonyolult és hosszabb folyamat, így akár egy hétre is szüksége lehet a rendszernek ahhoz, hogy ezt kezelni tudja.
Mint arról beszámoltunk, kifogyott készletekkel és az átlagosnál hosszabb sorokkal találkozhattunk csütörtökön a makói töltőállomásokon.