Továbbra sem kapta meg azokat az előzetes számításokat a Transparency International Magyarország (TI) korrupcióellenes szervezet a Nemzeti Koncessziós Irodától (NKI), amelyek igazolták volna, hogy megéri az államnak 35 évre magáncégeknek átadni a hazai gyorsforgalmi utak üzemeltetését – írja a Szabad Európa.
Ez azért érdekes fejlemény, mert az NKI-t másodfokú, vagyis jogerős bírósági ítélet kötelezi az adatok átadására. A Szabad Európa úgy tudja, hogy az NKI nem fogadta el a jogerős ítéletet, ezért a Kúriához fordult felülvizsgálati kérelemmel.
Három cég adott be pályázatot a gyorsforgalmi utak üzemeltetésére. A Strabag–Colas-páros végül nem adott be végső ajánlatot, így a komolytalannak tűnő Dömper Kft. és a Themis maradt. Utóbbi több más hazai tőkealappal – mint a Konzum PE, az Opus Bridge, az Opus New Way, a Cronus; a Vesta és a Via – indult. A cégnevek arra utalnak, hogy Mészáros Lőrinc érdekeltségei szálltak harcba a hazai autópályák koncessziójáért.
Az Európai Bizottság is figyelemmel kíséri a koncessziós pályázat alakulását. A Szabad Európa információi szerint a brüsszeli testület arra vár, hogy az aláírt megállapodást megvizsgálhassa. Brüsszeli forrásból úgy tudják, hogy a bizottságot az érdekli, hogy valóban koncessziós pályázat történt-e, mert az állam fix díjat fizet a nyertes magáncégeknek.