Fontos határidő járt le a devizahitelesek ügyében

Lejárt az elszámolási értesítők megküldésének határideje: a pénzintézeteknek a forint- és a ténylegesen devizában törlesztő hitelesek részére szeptember 30-áig kellett megküldeniük az elszámolási értesítőket – hívta fel a figyelmet csütörtöki közleményében a Magyar Nemzeti Bank (MNB). 

Hogyha viszont az MNB által indított elszámolási közérdekű per augusztus 1-jéig nem zárult le, az elszámolás megküldésének határideje a polgári peres eljárás befejezésétől számított 60. nap. A perek elhúzódása miatt 8 pénzügyi intézmény ügyfeleihez (CIB Bank Zrt., CIB Lízing Zrt., Citibank Europe plc. Magyarországi Fióktelepe, Magyar Cetelem Bank Zrt., OTP Bank Nyrt., OTP Jelzálogbank Zrt., Sopron Bank Burgenland Zrt., és a UCB Ingatlanhitel Zrt.) érkezhet röviddel később az elszámolás.

A pénzügyi intézmény az utolsó elszámolási értesítő kiküldése után 15 napon belül köteles honlapján, illetve a bankfiókjaiban közzétenni, hogy az elszámolás lezárult. A tájékoztatás közzétételét követő 60 napon belül van lehetőségük azon fogyasztóknak írásbeli panasszal élni pénzügyi intézményüknél, akik nem kaptak elszámolást, holott álláspontjuk szerint jogosultak lennének rá.

A közlemény emlékeztet rá: az elszámolás mintegy 3,5 millió forinthitel-szerződést, valamint 16 ezer 900 ténylegesen devizában törlesztett szerződést érint. Ténylegesen elszámolási értesítőt várhatóan csak 1,9 millióan kapnak, mivel a vonatkozó jogszabályok szerint azok után a korábban már szerződésszerű teljesítéssel megszűnt, általában rövid futamidejű, fix költségű fogyasztói kölcsönszerződések után, amelyekben nem volt tisztességtelen kamat-, díj-, költségemelés – és ezért visszajáró összeg sem keletkezik -, nem kell külön értesítő levelet küldeni.

Ha egy fogyasztó vitatja az elszámolási értesítőben foglaltakat, az annak kézhezvételétől számított 30 napon belül saját pénzügyi intézményénél tehet panaszt. A pénzügyi intézmények közlése alapján 2015. szeptember 15-éig 531 panaszbeadvány érkezett az intézményekhez a forintban és ténylegesen devizában törlesztők elszámolását érintően.

Az MNB pénzügyi fogyasztóvédelmi központjához szeptember végéig 112 elszámolással összefüggő tájékoztatáskérés és 17 írásos fogyasztói beadvány érkezett. Többségük az elszámolási értesítők postázásával, a kifizetésekkel és a panaszeljárás menetével kapcsolatos.

Az MNB a forint- és ténylegesen devizában törlesztő hitelesek elszámolásának maradéktalan végrehajtása ügyében 2016 elejéig 190 pénzügyi intézménynél folytat témavizsgálatot, kiemelten az elszámolási értesítők tartalmára, postázására és a fogyasztói tájékoztatásra vonatkozó előírásokat vizsgálva, és jogszabálysértés esetén haladéktalanul fellép – áll a közleményben.

(hirado.hu)

Szeretne a jövőben is olvasni hasonló cikkeket?

A Makói Csípős mögött nem állnak milliárdosok, működésünkre az olvasók, az Önök segítségére van szükségünk. A Donably-n könnyedén beállíthatja, mekkora összeggel tudja támogatni munkánkat.

TOVÁBB A RÉSZLETEKHEZ…

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Legfrissebb híreink

kapcsolódó cikkeink