Három hónappal a mellékvonal-bezárások után kiderült: a közlekedők nem kérnek Lázár János pótlóbuszaiból, köddé váltak az utasok a kényelmesebbnek és gyorsabbnak beállított vonatpótló buszokról. Amint azt a MÁV-Start és a Volánbusz a Közlekedő Tömeg Egyesület közérdekű adatigénylésére elismerte, a „vonathelyettesítő” buszok mellett már az első hónapban lényegesen kevesebb utas döntött.
Az egyesület arról tájékoztatta a Makói Csípőst, hogy van olyan vonal, ahol a korábbi utasok kétharmada eltűnt, országosan pedig havi háromezer utazást lehetetlenített el a miniszter augusztusi döntése. A tíz vasútvonalon átlagosan 30,4 százalékos visszaesés történt a jegyeladásokban, egyedül a nagyatádi szányvonalon okozott minimális növekedést a jegyellenőrzés ismételt bevezetése.
A Makót is érintő Újszeged-Mezőhegyes vasútvonalon a vonatokhoz képest még úgy is 11 százalékkal kevesebben választották a vonatpótló buszokat, hogy az két perccel a Volán buszjárata előtt indul, ám gyorsabb és olcsóbb is annál.
Különösen sokatmondó, hogy a már bezárás előtt is ritka menetrendű, határmenti térségeket elérő vasútvonalak szenvedték el a legnagyobb visszaesést – akik itt eddig a szándékosan utasriasztó menetrend mellett is a vasutat választották, vélhetően egyetlen munkába, iskolába járási lehetőségüket veszítették most el a vonatok megszüntetésével.
Mint az utasszámok alakulása is rámutat, a regionális vasúti közlekedés a döntéshozók hiedelmeivel ellentétben nem anakronisztikus állami hobbi, hanem a vidéki régiókban élők életminőségét érdemben befolyásoló közszolgáltatás. Ennek megfelelően pedig nem „felülvizsgálni” kell év végén a nyáron gyávaságból összecsapott vonalbezárást, hanem egészében visszavonni – jelentette ki a Közlekedő Tömeg.