Így működik a sajtószabadság Pulitzer szülővárosában

Pulitzer József születésnapjának évfordulóján érdemes felidézni, szülővárosában hogyan működik a nyilvánosság tájékoztatása.

A Délmagyarország felvásárlásával az utolsó Fidesztől független médiát is megszerezte az állampárt térségünkben, kivéve persze a Csípőst. Ezért megpróbálnak mindent megtenni, hogy ellehetetlenítsék működésünket. Oldalunk eredetileg Makói Csípősként indult 2015 őszén, ám az önkormányzat kicsinyessége miatt el kellett hagynunk a ,,Makói” előtagot, ugyanis egy helyi rendelet szankcionálhatóvá tette a ,,Makó”, vagy a város nevére utaló elnevezés jogtalan használatát. Mi pedig hiába kértünk engedélyt, nem kaptuk meg.

Az már szóra sem érdemes, hogy

másfél hónapnyi működésünk után utasításba kaptáka fideszes képviselők, önkormányzati cég- és intézményvezetők, hogy nem adhatnak interjút nekünk.

Miközben oldalunkat próbálják ellehetetleníteni, – azaz az Önök tájékoztatását gátolni, – addig Farkas Éva, fideszes polgármesterként az algyői Fidesz-elnök cégét bízta meg egy 500 milliós pályázat kommunikációjával. Azaz uniós pénz vándorolt a Fidesz-közeli Makó Híradót és Promenádot kiadó céghez, közbeszerzés nélkül, meghívásos alapon. A két oldalban közös, hogy rendszeresen támadják a hódmezővásárhelyi polgármestert és magát az ellenzéket is, miközben a kormányt és a helyi fideszes képviselőket pozitív színben tüntetik fel.

Becslések szerint a fideszes városvezetés évente legalább 100 millió forintot költ el propagandára. Ebben benne van a kéthente megjelenő Makó Hírek c. önkormányzati lap, amiben szerinte kizárólag a fideszes képviselők szerepelnek, valamint Farkas Éva átlagban minden oldalon egyszer. A Makói Városi TV idén 43 millió forintot kapott a várostól. A polgármester pont a kampány kezdetekor, augusztusban indított főzőműsort, de az ellenzéknek nem volt ilyen egyszerű bejutnia a makói ,,közmédiába.” Emlékezetes: a lokálpatrióta összefogás jelöltjeinek választási kisfilmjeiet előbb nem akarták leadni nevetséges indokokra hivatkozva, végül mégis adásba került.

2014-ben tíz év után némult el az Árkádia Rádió. Azóta a megszokott 96.8 Mhz-en a hódmezővásárhelyi Rádió 7 sugároz. Ennek tulajdonosa a Fidesz-közeli Bada János, Csepreghy Nándor, és Rákay Philip. Ellensúlyozásként online hallgatható a független makói Rádió Ice, és a hódmezővásárhelyi Rádió Color, akikkel indulásuk után készítettünk interjút.

Vajon ha Pulitzer élne, mit szólna a mai makói médiaviszonyokhoz?

Pulitzer József Makón született, majd munkásságának köszönhetően róla nevezték el az amerikai újságírás legrangosabb díját. Újságírói modellje továbbfejlődve az amerikai demokrácia és média fejlődése számára ösztönzőnek bizonyult: jelentős korrupciós ügyek, politikai botrányok és gazdasági visszaélések tényeit tárta fel az amerikaiak tömegei előtt és ez új törvények elfogadásához vezetett.

(A cikk első megjelenése 2019. október 8-án volt.)

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on email
Email

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Legfrissebb híreink

Teljesítménytúra a töltésen

A Csongrád Megyei Természetbarát Szövetség (CSMTSZ) 2022. január 22-én (szombaton) rendezi meg hagyományos téli teljesítménytúráját gyalogosok és terepfutók számára.

Tovább »

kapcsolódó cikkeink

Kiskunfélegyházán remekeltek a makói sakkozók

Január 8-án Kiskunfélegyházán rendezték meg a IX. Móra Kupát. A 10-10 perces időbeosztású, hét fordulós viadalon négy fő utánpótláskorú-, egy fő ifjúsági- és egy fő felnőtt korú makói játékos kiemelkedő teljesítményt nyújtott.

Tovább olvasom »